Rengöra tvättmaskin?
Jag bor i en hyresrätt och delar tvättstuga med andra. Jag undrar hur jag får bort gammalt sköljmedel och tvättmedel från tvättmaskinen.
Jag får andningssvårigheter av parfym så använder tvättmedel och sköljmedel utan parfym. Men det hjälper inte eftersom det alltid sätter sig parfym i mina kläder när jag tvättar dom :( kan man köra en tvättmaskin utan kläder och enbart med tvättmedel?
Det finns ett program som heter "skölj trumman" som tar några minuter.
Då sköljs alla fack och trumman med vatten.
För säkerhets skull kan man också trycka på knappen "ej sköljmedel" så spolas eventuella rester där inte med när din tvätt ska sköljas.
Men visst går det att köra en maskin med enbart tvättmedel om man vill.
Jag upplever att det tar några omgångar tvättning utan parfym innan det försvinner tyvärr. Konstigt att de inte har maskin för de som inte tål parfym
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ok ska testa det nästa gång.
Ok ska man trycka på ej sköljmedels knappen när man tvättar menar du? Måste hitta den först 😄
#1 Det har inte alla tvättmaskiner dock
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 ok 🙁 ska testa i alla fall och se om det blir någon skillnad.
Ja det är väldigt tråkigt :( och jobbigt, särskilt när jag tvättar lakan.
Konstigt att alla tvättmedel ska ha så stark lukt, det är ju inte lite parfym dom har i..
Först kör jag igenom facken och trumman med vatten.
Sen väljer jag mitt program. Som tillval finns knapp på maskinen som betyder "ej sköljmedel".
Det finns nog instruktioner uppsatta på väggen i din tvättstuga.
#6 ja jag ska försöka läsa dom 😀 är så dålig på sånt 😇
En del överdoserar tvättmedel som blir kvar i trumman. När man sköljer igenom med vatten före sin tvätt kan man ibland se tvättmedelsskum. Om man inte hade sköljt först så hade man fått det i sin egen tvätt.
Det är vanligt att sköljmedel finns kvar i sköljmedelsfacket också, eller tvättmedel i tvättmedelsfacket. Ibland så mycket att man måste skopa upp det.
En gång var sköljmedelsfacket igenproppad med pulvertvättmedel…
#9: usch :(
#10: Ja, efter den gången kollar jag alltid att facken är tomma innan jag sätter igång. Jag vill inte heller ha parfym och sånt som jag inte valt själv i min tvätt.
Väck frågan med hyresvärden/föreningen. Parfym och sköljmedel borde inte vara tillåtet i allmänna tvättstugor (eller överhuvud taget). Det är bara att smutsa ner naturen i onödan.
- Redigerat 2023-02-13 18:50 av Sindri
Vi har inga sådana tillval på våra maskiner. Det är klart att du kan köra en maskin utan kläder och bara tvättmedel men det slukar ju tid från ditt eget tvätt pass.
Jag skulle aldrig ha tid med sådant, då våra tvätt pass bara är 4 timmar långa.
Varje gång jag tvättat färdigt så brukar jag starta maskinerna igen och köra några minuter extra för att skölja ut katthår och tvättmedels rester.
Det har hänt att jag fått tvätta ur maskinerna innan jag själv kan starta min tvätt.
Det har t o m legat rosendoftande hand kräm i sköljmedels facket!
Det är ju meningen att alla skall städa efter sig efter avslutat tvätt pass!
Vet du vem som tvättar innan dig, så kan du ju säga till dem att de skall städa efter sig, annars säg till hyresvärden eller bolaget som äger huset!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det verkar tyvärr vara ett mycket vanligt problem i hyreslägenheter. Kanske går det att prata med hyresvärdarna om detta?
/Désirée
#6: nu hittade jag den knappen och det fungerade väldigt bra :) tack.
Kul!👍