Husmorsprat

Tips! Hur man själv kan sy ett tyngdtäcke

2018-02-07 14:54 #0 av: Eda

Många med sömnproblem, beroende på de mest skilda orsaker med eller utan diagnoser, blir hjälpta av tyngdtäcken.
Ett tyngdtäcke är ett extra tungt täcke som för många känns rogivande samt minskar ångest och används för bättre sömn. ALLA med sömnproblem blir dock inte hjälpta av tyngdtäcken!

I många kommuner kan man vid grava sömnproblem och neurologiska besvär få ett tyngdtäcke utskrivet, dock inte alla som skulle behöva dessa.

Eftersom tyngdtäcken är dyra och kan kosta upp mot 10.000:- tänkte jag att man skulle kunna sy ett själv. Jag sydde ett i lakansväv. Till fyllnad valde jag torkade ärtor men jag har också skrivit om andra alternativ.

Materialet till ett tyngdtäcke man syr själv går bara på ett par hundra kronor!

Länk till blogginlägget Hur man kan sy ett billigt tyngdtäcke: https://textilochtips.wordpress.com/2018/02/01/sy-ett-billigt-tyngdtacke-fyllt-med-artor/

Länk till blogginlägget Vad som är bra med tyngdtäcken: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-02-07 15:10 #1 av: DesK

Tack för bra tips! Glad Dina bloggar är verkligen fulla av måga bra tips Glad

Désirée

Anmäl
2018-02-07 15:18 #2 av: Eda

Tack för kommentaren! 🌺

Anmäl
2018-02-07 16:07 #3 av: Novachan

Kommer inte ärtorna suga upp fukt och svett? Så att det blir äckligt efter ett tag...? Och man kan väl inte tvätta täcket eftersom det är ärtor i den...

Men jag gillar idéer för hur man kan göra tyngdtäcken, även sådana utan kedjor. Fick en udda idé om man stoppar i typ studsbollar istället eller lekkulor så kanske man kan tvätta täcket?

Anmäl
2018-02-07 16:18 #4 av: Eda

Ärttäcket går inte att tvätta med ärtor i, men eftersom ärttäcket ligger i ett tvättbart fodral med undersida av ett istoppstäcke + ett lakan under tror jag inte så mycket svett kommer i beröring med ärtorna.
Dessutom gjorde jag ett test med ärtor som fick ligga över natten på en fuktig Wettexduk, på morgonen var såväl ärtor som Wettexduk torra. 

Lecakulor kan kanske fungera, vet inte om de tål maskintvätt. Bollar fungerar nog, vet inte hur dyra de är per kilo. 

Anmäl
2018-02-07 20:26 #5 av: DesK

Jag tror inte att lecakulor fungerar, för de är för lätta. Däremot kan gammaldags puttkulor funka, för de är väl i glas eller sten.

Désirée

Anmäl
2018-02-26 20:04 #6 av: Eda

Häromdan när jag dammsög hittade jag två ärtor som rullat in under ett skåp när jag höll att på med att fylla i rutorna i tyngdtäcket. På skoj stoppade jag ner dem i en blomkruka och på bara några dagar ser de nu ut så här.  Kanske det blir ärtsoppa med färska ärtor till sommaren!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.