Husmorsprat

Få bort fläckar från matta

2018-10-04 22:06 #0 av: Eda

Opraktiskt nog har jag en mycket ljus matta som snabbt blir solkig.
Häromdagen sprayade jag hela mattan med vanligt mattschampo och dammsög varvid den blev betydligt fräschare, men några fläckar blev kvar och gick inte bort fast jag sprayade dem flera gånger.

Men efter att jag skurit ut en liten papprundel ur en kartongskiva som jag lade på mattan och sen sprayade med Vanish i det urklippta hålet gick fläckarna bort. Jag baddade efteråt med en tvättsvamp med vatten och torkade med en trasa. (Det är mycket möjligt att det finns bättre och skonsammare fläckborttagningsmedel än Vanish, men det var vad jag hade hemma).

Vid en tidigare fläckborttagning av sherry på en mönstrad matta gick fläcken bort med tvål och vatten, men lämnade efter sig en vit fläck, eftersom hela mattan var solkig och det blev för rent där fläcken varit. Det löste jag med att gnida in lite sot från en kakelugn på det som lyste vitt. (Har man inte någon eldstad kan man få sot om man bränner ett papper). 

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-10-04 22:41 #1 av: Tant Grön

Sot från en  kakelugn, det påminner mig om när jag var fattig student och lagade den trasiga tapeten med mjölklister och "målade" över med sot och kanel. Tapeten var mönstrad med stora brun/svarta blommor.  Min blivande svärmor, som annars hade hökögon, märkte ingenting och värden märkte inget när vi flyttade. Skrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.