Mikrofibertrasa eller vanlig?
Det finns ju en uppsjö av olika dammtrasor numera. Vilken sorts trasa använder du? Vad ser du för fördelar med just den trasan du använder?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jag använder en mikrofibertrasa ibland, torkar med en vanlig våt wettex ibland och en bomullstrasa ibland beroende på hur dammigt det är.
När man torkar av med våt trasa upplever jag att det dammar mindre i rummet. Men även mikrofibertrasan är bra till att "suga" suga upp dammet.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Oftast brukar jag våtdamma saker, och då tar jag första tillgängliga trasa. Jag har tyvärr inga rutiner för att damma utan jag gör det när det behövs och med det som finns :-) Men jag har hört att microfiber duk ska vara bra till sådant.
Jag har faktiskt aldrig köpt engångstrasor, utan alltid använt uttjänta strumpor osv eller en virkad trasa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har virkade och stickade trasor av bomullsgarn, samt microfiberklutar :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hos oss finns det mikrofibertrasor, wettex och vanliga en gångs disktrasor.
Mikrofibertrasor använder jag när jag dammar i mitt rum, det suger åt sig dammet väldigt bra. Är det någon fläck jag vill få bort så använder jag rengöringsmedel och gamla strumpor som jag bara har kvar en av.
Wettex använder vi i köket för att torka av diskbänkar och de fungerar även utmärkt i badrummet. Vanliga en gångs disktrasor brukar vi använda likadant som wettex.
För några år sedan dammade jag upp till 15 gånger i veckan, och hade alltid medel och papper. Det gick åt förskräckligt mycket papper, och när jag började intressera mig för miljön slutade jag med medel om det inte är fläckigar som ska tas bort, numera använder jag det bara vid storstädning. Dessutom har jag slutat med pappret och börjat använda trasor och gamla strumpor som jag bara har en av, som tvättas samtidigt som all annan tvätt. Det sparar mycket på miljön - dessutom gör mikrofibertrasorna att jag inte ens behöver våttorka längre. Mina prynader tappar inte heller färg (inte konstigt att de började när de blev avtorkade så ofta… Sen jag slutade har de inte tappat färg alls.)
Vi har flest mikrofiberdukar i städskåpet så jag tar den jag når, blöter den och torkar damm. Sambon brukar använda disktrasan.
Enjos dammhandske

Vi har både dammtrasor, mikrofiberdukar och en dammvippa av syntet. Jag gillar inte att hålla i mikrofiberdukarna så jag använder dem inte så ofta. Mest i badrummet.
Dammvippan tar jag på ömtåliga saker och där det är svårt att nå och den vanliga trasan på möbler.
Disktrasor i köket och på målade ytor och i badrummet.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har fått en strutsdammvippa. Den är faktiskt jättebra.
Storköpets bästa, ett pack med trasor som av olika färg och till olika saker. En till glas och speglar, en annan till kakel och badrum, en tredje till att damma torrt osv.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Jag menar mikrofibertrasor….
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…