Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 39741 ggr
Gasoline
66

Diska ugnsplåtarna

Hur gör ni när ni diskar era ugnsplåtar?

Jag gnor och gnider men jag tycker inte att dom blir rena! 😡

Många gör mat direkt på/i sina plåtar, något jag ALDRIG skulle göra när plåtarna ser ut som mina iallafall. 

Kan man gno med svinto eller går dom sönder då? 🤔

Hur gör ni?

sanne62
0

bakplåtspapper …. alltid….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Leon1973
0

Gno med Svinto, plåtarna håller.

Jag brukar blötlägga en längre stund med diskmedel, och sen går jag loss med svinto

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Gasoline
0

#1 absolut! :-) Men ibland går flott igenom pappret och ibland hamnar saker utanför pappret, tex ost eller pärlsocker. #2 Då får jag lita på ditt ord och prova detta imorgon :-)

VildaVittra
4

När jag flyttade in här så tror jag inte att plåtarna varit på date med diskborsten på ett antal år, så då var jag faktiskt så omiljövänlig att jag köpte mr muscles ugnsrengöring och lät de stå över natten. Det tog runt en 4 behandlingar med den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
1

#4 usch, hemska tanke. Jag tycker att mina plåtar är ganska sunkiga trotts att jag diskar dom nästan varje gång jag använt dom (beroende på vad som stått på dom) och vill inte ens föreställa mig hur dina plåtar då ska ha sett ut. Haha! Skönt att du verkar fått lite pli på dom nu :-)

Rita-S
1

använder alltid bakplåtspapper. Sen om jag skall diska strör jag på bakpulver och har på kokande vatten, eller jag gör pasta av bakpulver och vatten som jag dubbar på och låter verka innan jag använder skrapa för keramikhäll om det skulle behövas mer. Svinto har jag nästan alltid nära till hands dessutom för de extra svåra fläckar!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gasoline
0

#6 ah, tack för tipset. Om svinto inte fungerar så ska jag prova det :-)

[Thiah]
11

Ibland kan man behöva lite svordommar tillsammans med svinton. Bara så du vet 😉

Ria74
0

När något bränner fast så använder jag en klickskrapa för att få loss det på plåten. Men man måste alltid ha plåten våt när man använder skrapan för att inte göra repor i plåten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Leon1973
0

#7 Hur gick det?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Gasoline
2

Ja, lite svordomar lär det nog bli :-P Jag ska erkänna att jag är världens segaste med att få ändan ur vagnen samt att jag har alldeles för många projekt igång. Denna helg ska jag BARA vara hemma, första gången sedan augusti. Skönt! Så i helgen ska jag ta tag i plåtarna. Återkommer :-)

Intehärutandär
1

Såg ett tips att strö hjortronsalt och vatten idag och värma i ugnen en stund i 100 grader och sedan gnugga med svamp och ev. diskmedel då plåten kallnat.

grodprinsessa
0

Men Svinto måste ju göra massor med små repor som det samlas bakterier i… 🤔🤮

Jag hade låtit plåtarna stå i vatten och diskmedel nåt dygn och sedan kört försiktigt med klickskrapa och såpa eller diskmedel. Finns andra varianter också med bikarbonat och några med citron. 

Det handlar ju lite om hur smutset är, vad det är och hur förkolnat det är.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Gasoline
1

Tack för era tips, allt av intresse :-) Man kanske ska göra lite tester, jag har 3 stycken som ska rengöras. Har dock två platta och en djup, på vattentest får jag köra på den djupa :-)

MrsGoldfire
5

Såpa, man brukar ju gno in ugnen med såpa och värma om det nu är 100 grader och då lossnar allt äckel lätt, borde gå att göra lika med plåtarna.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Gasoline
1

#15 där har du faktiskt en poäng, kanske ska ta alla plåtarna tillsammans med ugnen och göra två flugor i en smäll! :-)

Gasoline
0

Jag försökte rengöra plåtarna i ugnen med såpa och sedan diska dom som vanligt, men det verkade inte effektivt eller så gjorde jag fel. 

Jag provade sedan min "svintosvamp" (en svamp som ser ut att ha någon form av stålull runt om, ganska mjuk), men det fungerade inte heller. 

Därefter tog jag fram det tyngre doningarna, svinto! 😂

Men det fungerade inte heller och dessutom tappade plåten några ytterst små färgflagor 😭

Ska prova en bakpulver/bikarbonat/hjortronsalt-kur tillsammans med varmt vatten nästa gång, om inte det fungerar så får jag helt enkelt vänja mig vid att dom ser ut som dom gör, jag vet ju iallafall att dom är rena även om dom ser sunkiga ut.

Bild kommer senare.

MrsGoldfire
0

Tack för rapport, bra att veta vad som funkar och inte! Fortsätt kämpa och avrapportera.

I värsta fall: köp en ny plåt…

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Gasoline
0

#18 Ja, det är ju klart att man måste uppdatera för framtida bruk eller om någon annan är intresserad 🙂

Men jag är förvånad att såpan inte hjälpte då den hjälper i ugnen. Däremot vart jag förvånad över hur lätt det tog bort de brungula fläckarna man får på ugnsglaset, samma typ av fläckar man kan få på ugnsformar i glas och dessa är omöjliga att få bort. Ska prova såpa och en ugnsvända med dessa vid ett senare tillfälle 🙂

VildaVittra
0

#17 Mr Muscles finns ju kvar att prova.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
0

Och keramikhäll-skrapa!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gasoline
0

#20 Men är Mr Muscles bra egentligen? Kan ju vara värt ett försök det med. 

#21 Kan prova, men jag är osäker på om det fungerar på alla plåtarna då några har "slagit" sig lite.

VildaVittra
0

#22  Det är bra på det sättet att det fungerar, man ska dock inte ha bråttom med att diska bort sörjan, utan just låta det stå över natten.

Gasoline
0

Tänkte ladda upp en bild från mobilen men något verkar knas med mobilversionen idag :-/

Gasoline
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser dom ut i solljuset, det vita är dom från vattnet för jag har aldrig sett det förr. Men det när det mörka som jag tycker ser sunkigt ut. Jag ska diska dom och torka av dom senare.