Ättika bra till....
Eftersom ättika verkligen är mångsidigt tänkte jag vi kan lista allt vi använder ättika till här i tråden.
Så vad använder du ättika till?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jag använder ättika till att rengöra sådant som är svårrengjort och hårt smutsat.
Avkalkar kaffebryggaren.
Ställer ut skålar med ättika om det är dålig lukt någonstans.
Rengör ugnen genom att sätta in en skål med ättika på ca 50 grader.
#1 Hur funkar det där med ugnen?
/Maria

#2 Funkar jättebra, all smuts släpper lätt. Det enda är att de luktar lite starkt av ättika ett tag.
Håller med ättika gör underverk med ugnen, däremot behövs nästan andningsmask för det sticker verkligen i näsan efter ett tag :P
Man kan även använda ättika för att rengöra tvättmaskinen men också tvätta kläder som har dålig lukt.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
#3 Är det 24% ättika? Hur länge står den i ugnen på 50 grader?
Eftertvättar du med annat medel sedan?
/Maria

#5 Ja, det är 24% ättika jag använder. Den brukar få stå ungefär en timme.
Jag eftertvättar bara med vatten sen och låter ungsluckan stå öppen ett tag så det vädrar ut.
Aha, tack. Ska testa detta.
/Maria
OOOh det med ugnen ska jag testa, typ NU!
Ättika använder jag som bakteriedödande medel de få ggr det behövs.
tvätta bort katturin är ättika jättebra till, hade en transbortbur som stank i veckor trots tvätt. Tvättade den sen med ättika och efter det kunde inte ens min superkänsliga mamma känna någon urindoft mer!
Jag använder också till dålig lukt, sjukt effektivt verkligen.
#11 Håller med, jättebra till kattsaker! 🐱
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag läste nyligen i en gammal Allers tidning (eller annan sån tidning) att man kunde använda de när man tvättade glas(det stod finglas) för att slippa kalkränder och sånt . Tror de va ättika i alla fall 🤪
(ursäkta för rörigt inlägg)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag tvättar ur alla skåp och lådor i kök, så slipper man pälsängrarna. Och med hett vatten vid stopp i avlopp. Och förstås emot bananflugor vid rötmånaden.
Djurtillbehör.
Då och då fick råttornas tillbehör till buren bada i vatten med ättika i.
Gamla kissfläckar i exempelvis kaninburar. Såg nån som hade fått en begagnad bur som såg allt annat än fräsch ut, men med ättika så gick det att få buren betydligt fräschare. 🙂
Sen är det väldigt effektivt mot kattkisslukt även om jag inte behövt testa det så ofta.
Ni som använder ättika till att ta bort dålig lukt i olika utrymmen, hur mycket ättika används? Ska den spädas?
Jag ställde in en kopp med ättikssprit (1-2msk) i tvättstugan men det stank verkligen ättika då och det är ju inte för gott, efter nån dag spädde jag med lite vatten och då blev det bättre.
/Christine
Häller i en skvätt ättika tillsammans med vatten i mjölkdunken innan vi åker till bonden och köper mjölk. Då försvinner det sista som lätt blir kvar efter disk och så, och som ger mjölken dålig lukt och smak. Jag är nyfiken på det där med ugnen, funkar det på varmare än 50 grader? Har en gammal ugn med lägsta temp runt 80.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Kan man få ur dålig lukt ur garderob med ättika månne? Eller stinker allt bara ättika sen? Jag tänkte om man skulle slippa dra ut alla kläder och så..
#19 jag är lite osäker på det, med man kan ju tvätta kläderna i ättika och det ska tydligen inte bli att lukta konstigt. Jag skulle dock börja med att testa kaffe på ett fat. En lukt som är lite trevligare.
Ja lite kaffepulver kan jag sätta dit och se vad som händer. Pälsängrar älskar väl inte kaffe?
#21 Oj, bra fråga 🤔 Vet inte..
Förlåt att jag går lite OT i tråden nu.
Läste på anticimex och de lever av animaliska produkter, så som hår, hudrester och dun. Vad jag fattade det dom..
#23 Det är väl därför de gillar ylle.
/Maria
#24 Ja, högst troligen 👍
Ättika är bra till att få bort tandsten och beläggningar på tandproteser och bettskenor. Blanda 1 del ättika (12%) och två delar vatten och låt protesen/skenan ligga i minst en timme men gärna över natten. :)

När duschmunstycket har kalkat igen brukar jag skruva av det och lägga det i 1 liter vatten blandat med 2 deciliter 24% ättika.
Efter ett par timmar är det bara att borsta av det med en nagelborste och det är som nytt igen.
Om man ska använda ättika till tvättmaskinen, hur mycket använder man då? Häller man det i tvättmedelsfacket? Behöver man köra tom maskin efteråt också?
Kan man använda ättika till diskmaskinen också?
#28 nu sitter jag via mobilversionen och då blir det lite pilligt att länka, men det ska finnas en tråd om att tvätta med ättika, den bör ligga ganska högt upp. Tror Niklas skrev den. Där står det hur som helst hur man gör :-) Återkommer om jag hittar den. Vet ej en det går att diska med ättika, men det bör ju vara en bra rengöring för diskmaskinen iallafall :-)
#29 Tack jag ska leta!
#31 Tack 😘
Ursäkta lite OT, men hur doserar man ättika om man ska använda till att städa med? Bara en skvätt, eller har ni något specifikt mått? Är ju dags för vårstädning med allt vad det innebär, och det lät himla bra med ättika. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Precis katt- och djurprylar är bra att rengöra med ättika. #14 Det är nog högst troligt att det var ättika det stod om i diskvattnet. Häller man i en droppe blir glasen som nya :) Använder även ättika vid fönsterputsning och precis som med glasen blir fönsterna som nya. Kan behöva tvättas med diskmedel innan om fönsterna är mycket lortiga dock.
#33 det beror lite på vad man ska göra :-) Förutom de tips som angivits i denna tråden har vi en artikel på sajten om ättika som rengöringsmedel, där några tips finns med. :-) http://husmorstips.ifokus.se/discussions/5319e7318e0e740d3d00028c Om inte annat är det bara att ställa en fråga så svarar säkert någon som vet :-)

Ättika i diskmaskinen tar bort lukt och kalkavlagring. Ca: 1 dl häller jag i på energiprogrammet. Häller ättika i toan över natten eller helgen(om man reser bort). Sen blir kroken skinande vit igen. Jag häller på känn. Mycket färgad mera ättika.
Vilka bra tips! Perfekt! Har just sanerat tvättmaskinen och det funkade jättebra tycker jag!
Ju mer jag använder ättika, ju bättre inser jag att det är. Även om det luktar pyton 🤮
Ja lukten är hemsk.:)
Nu är ättikan i ugnen. Tyvärr har jag inte 24% ättika men den jag har får duga. Ugnen är inte så skitig heller 🤪 Blir att skaffa mer ättika nu när jag lärt mig allt den kan användas till. Sköljmedel och tvättmedels kostnaderna kommer minska 😃
Läste en Allers där en läsare tipsade som att tvätta rent strykjärnet med en trasa som man doppat i ättika.
#41 yes, det ska vara effektivt har jag hört, men har aldrig provat.