Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthuskurer
Läst 2837 ggr
[Älskamig]
0

Börjar nog bli förkyld..

Börjar nog bli förkyld.. Har ni några hemmakurer man kan mixtra ihop för att inte låta förkylningen bryta ut helt? Äter mycket frukt och dricker mycket te. 

Vore tacksam för tips! Och skulle det vara någon som vill komma med ett recept där man ska mixa av något slag, kan jag inte det, då jag inte har någon mixer hemma.

parsley
0

Bikarbonat. Blanda 1 tsk bikarbonat i ett glas vatten och drick. Upprepa med jämna mellanrum. Vanligtvis brukar man rekommendera 3 tsk bikarbonat per dag.

Gurgla med saltvatten. Lös salt i vatten så lösningen blir mättad. Gurgla. 

Gurkmeja lär vara antiinflammatoriskt. Det är möjligt att det även hjälper mot förkylningar. Rör ut 1 del gurkmeja i 2 delar vatten. Koka upp och låt stå på eftervärmen ca 10 min. Förvara gurkmejapastan i en glasburk med lock i kylskåpet. Blandas i mat eller dryck. 1 msk per dag. Ta gärna svartpeppar till. Det ökar gurkmejans effekt. Jag brukar svälja hela svartpepparkorn.

aggeelin
0

Ingefära är alltid bra. Knapra en liten bit. Pressa juice och pressa med (i centrifug) någon centimeter ingefära. Gör te som får dra med bitar av ingefära. Har motat förkylning länge med detta.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Älskamig]
0

#1: Har bara bakpulver hemma. Men borde det funka?

Gasoline
0

Precis som aggeelin säger så sägs ingefära vara väldigt bra, mot allt egentligen. Vitlök, ingefära och chili är även bra att använda i mat då det både rensar ur systemet och dödar bakterier.  

Vitaminer och andra nyttigheter är ju alltid bra för kroppen, gärna via frukt och grönt 🙂

Rita-S
0

Jag har alltid i kylskåpet en burk med förkylningsdoktor: 
Tvätta en citron och skiva med skalet på. Du kan även ta lite lime om du vill. 
Skala lite färsk ingefära, och skiva detta. 

Lägg lagervis med citron och ingerfära i en burk. Du behöver inte trycka tät, det får vara luft mellan. När burken är "full" med massor med luft mellan, fyller du på med flytande honing. 
Förslut glaset och lämna i kylskåpet minst en vecka utan att öppna. 

Vid symptom på kommande: 3 teskedar i kokande vatten två till tre gånger om dagen och se om det ger med sig. 
Om du redan är förkyld: En tesked i kokande vatten eller en mugg med te närsomhelst. 
Håller länge, och du kan byta ut citronen och ingefäran när citronen eller ingefäran missfärgas, och efterfylla citron (varpå jag har två burkar ;) )

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Älskamig]
0

#5: Det låter smart, men funderar lite på det här med honung… Honung ska tydligen motverka läkeprocessen i varmt te, så borde det inte vara samma sak med ingefära och citron då?

Rita-S
0

Inte vet jag, men jag fick receptet av en asiat som fått det av sin mor, som fått av sin mor och så vidare, och så långt har det fungerat jättebra för min del, samt för min ex-familj! Det är något med hur honungen drar ut från ingefäran och citronet innan det värms upp, det blir på annat vis då än att göra te på citron, stoppa i ingefära och sen honung.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[Älskamig]
0

#7: Får testa det då :) Tack för tipset.

Rita-S
0

Så lite så! :D