Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2928 ggr
[melowi]
0

Hur få bort alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en bakgrund till ett akvarium som är fullt av grå/gröna fastsittande alger som jag gärna hade fått bort (missfärgning). Så finns det någon som har ett bra tips på hur jag kan få bort det istället för att behöva sitta och skrubba en hel vecka? Ej giftiga medel dock, om det ens i dagsläget finns 🤔 Extremt tacksam för svar och tips! 

[melowi]
0

Längst upp har jag skrubbat lite där man lite ser den riktiga färgen komma fram, men det var ett bra tag jag fick stå 😕

Gasoline
0

Har tyvärr inga bra tips, blir ju lite annat om det ska vara i ett akvarium då fiskar är lite känslig. Är det om "back to nature" bakgrund?

[melowi]
0

Gasoline: Ja precis, en btn-bakgrund. Men ska testa lägga den i badkaret med kokhett vatten om det möjligtvis kan få något till en viss del att lossna, men är lite skeptisk mot det :-(

Imasy
0

Posthornssnäckor då? De sopade då rent allt i mitt akvarium iallafall :)

Rita-S
0

Keramikhälls-skrapa? Fungerar det? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gasoline
0

#5 då förstör man bakgrunden tyvärr.

[TanatosNyx]
0

Lägg ut i solen och låt algerna torka, sedan tar du typ en rotborste och borstar bort det värsta. Är lättare med trä än fejksten dock.

[melowi]
0

Tyvärr sitter algerna fast ordentligt. När jag köpte akvariet följde bakgrunden med så jag vet heller inte hur länge den har sett ut så här.. Väljer nog att strunta i bakgrunden 😕

[TanatosNyx]
0

Du kan ju även ta ut den och lägga den i en balja med algdödande medel, och sedan tvätta den grundligt innan du sätter tillbaka den i karet.

Rita-S
0

Hm ja det tänkte jag förståss inte på.. provat med grönsåpa? eller med citron/bakpulver?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida