För rena plastburkar mm
Vet inte om detta är ett husmorstips, men jag tänkte tipsa trots allt! Det kanske är något alla redan vet men en nyhet för mig! 🙂
Märkte detta själv av en händelse häromdagen. Jag hade bland annat smör på händerna och man kan ju tvätta sig hundra gånger då innan allt fett är borta. Då ringde så klart mobilen och jag tog disktrasan och torkade av händerna. Och märkte att de blev helt kladdfria!
När man ska diska ur t ex matlådor kan det vara svårt att få dessa kladdfria, så jag testade att torka ur dom med disktrasan och det funkade precis lika bra som att bli kladdfri om händerna!
Trasan (vanlig wettex) är ju bara att skölja av sen, den var inga problem alls att få kladdfri.
Intressant tips, tackar för det.
Jag är osäker på om jag vill torka ur en matlåda med en disktrasa, men diskar man med svamp efteråt borde det ju inte vara någon fara. För den där flottiga plasten får jag pippi på ibland 🤦♂️
Men jag har en liten tanke kring detta med flottiga matlådor.
Ibland får man ju som vitt grejs i själva plasten, matlådan ser smutsig ut på ett konstigt sätt men det är plasten som kokat sönder eller något. Jag har då fått för mig att värmer man mat i lådan och att plasten inte är flottig där maten ligger så blir det såhär, medans en flottig låda klarar sig bättre.
Det kanske inte finns någon sanning alls kring detta, men jag har fått för mig det iallafall 🙂
Självklart diskar jag matlådan efteråt…annars blir det ju inte så mysigt… 🤢😉Det flottiga försvinner liksom innan man påbörjar själva diskandet!
Jag har också funderat på det där med varför plasten ser ut som den gör efter ett tag. Du kanske har rätt!
#2 Tänkte väl det🥵 🙂 Men det ska definitivt provas!
Det vita "grejset" som man kan få i plastbyttor tror jag inte beror på att de kokat sönder. Jag tror det är en slags beläggning som blir när inte diskmedlet rått på den. Så har jag tänkt om det iaf. Jag gjorde ren en plastburk med vitt grejs i härom dagen. Strödde bikarbonat och hällde på lite hett vatten och sen i med lite ättika (24%) så att det började fräsa ordentligt och lät det stå en liten stund. Gnuggade lite löst med rengöringssvamp. Burken såg ut som ny efteråt. Ättikan är ju ett underverk i sig (jag undrar om bikarbonaten ens var nödvändig?)! 🙂
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#4 Jaså! Det ska jag testa. Men jag tycker det verkar som att det är själva plasten som har ändrats inte att det är fläckar… men det ska absolut testas! 👍
#5 Ja, jag tyckte nog också precis likadant. Men eftersom det gick bort så lätt med bikarbonat och ättika så har jag tagit för givet att det inte är plasten som förändrats…. Men kanske är det så i alla fall…..?
I vilket fall så gick det bort lätt och diskmedel hade ju inte hjälpt iaf.
Hoppas du får bort "grejset" lika lätt! 🙂
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Meeow!
Nu har jag provat med disktrasan på utsidan då lådan hade blivit jätteflottig utav att ha legat bland all annan disk, och det fungerade förvånansvärt bra. 🙂
Hmm, intressant. Tåls att prova diska med bikarbonat och ättika på de lådor som är värst och hoppas på att de blir lite finare igen. 👍
#7 Fyyy… men man blir knappt förvånad…
#8 Kul att du också tyckte att det funkade! 👍
#8 Vad kul att det funkade för din låda också. :) Jag använder ofta bikarbonat och ättika till allt möjligt. Om inget annat hjälpt testar jag att använda något av dom eller båda innan jag ger upp. . Och jag blir ofta förvånad hur bra det funkar.
Meeow!
Funkar det med bikarbonat och ättika för att få bort missfärgning i plastburkar också. Jag har flera som det varit tomatsås i och dom är inte fina.
#11 Jag vet inte om det tar bort missfärgningar också, men det är värt att prova. Det beror på hur djupt in missfärgningarna har rotat sig och vad det är som gett missfärgningen antar jag. Och på vilken slags plast det är.
Jag har haft några missfärgade skärbrädor i plast, på ett par av dem har det gått bra att få bort men på en av dem hjälpte det inte (tror jag väntade för länge med att försöka få bort det med bikarbonat och ättika).
Numera använder jag bikarbonat och ättika lite då och då när jag diskar. Väntar inte bara tills det blivit fläckar eller så.
Gjutjärnsgrytan diskar jag alltid med bikarbonat och ättika. Den ska man ju helst inte använda diskmedel till.
Meeow!