Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 18922 ggr
Mops1
114

Önskar tips på ugnsrengöring

Min ugn behöver verkl. rengöras.Tips mottages.Jag vet detta om grönsåpa o ska ta det nu,men den kommer inte ta bort allt fastbränt tror jag.Vill inte anv. starka kemiska produkter om jag kan undvika.Hur fixar ni till er ugn ?

leemland
18

Jag använde grumme såpan och tvättade vår ugn med och där va verkligen en massa skit i och de funkade väldigt bra :) Läs dock noga först vad det står :P Jag gjorde fel först :P haha. 

Testa annars sökfunktionen här inne där har för någon månad sedan varit minst 1 inlägg om detta :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
9

Även jag skulle rekommendera såpa, gjorde en snabb sökning och hittade denna tråd där vi diskuterar just rengöring av ugn med såpa. 

Hoppas att det var till någon hjälp och lycka till med rengöringen 🙂

Mops1
0

Ja,jag fick ta detta med såpa(igen)Den är i alla fall renare nu och osar inte när jag sätter på den:)  Får städa den oftare……..😉

1000 tack!!

Gasoline
3
leemland
2

#3 Det tog mig 2 tvättar med såpa i ugnen för att det skulle bli rent :P Så tålamod får man ha :P hehe

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Praefatio
7

Ett tips framöver är att alltid ha botten på ugnen täckt med aluminiumfolie. På så vis är det bara att byta foliet när det droppat mycket. Man byter alltså inte aluminiumfolie varje gång utan bara om det behövs. Då slipper man rengöra ugnen, det enda som kan bli lite smutsigt är luckan ibland :)

Gasoline
0

#6 ett mycket bra tips :-)

[JeanetteK]
3

#6 Aaaah, då vet jag varför min farmor alltid hade folie i ugnen… trodde alltid hon glömt det där. 😂

Praefatio
3

#8 Naj naj, din toka, det var för att hon liksom jag tycker det är så förbannat tråkigt och bökigt att städa ugnen! 😃

Allt oviktigt
2

Använder också såpa. Jag använder såpan som köps i en plastburk, inte lika rinnig som den i flaska. Fungerar även perfekt till att få rent glaset i kaminen, eldar alltså inte med såpa på glaset utan torkar bara rent med såpa

Mops1
1

Å så det här med vidbrända kastruller…har ni nåt smidigt tips ang det..Vet detta om att koka med tvättmedelspulver i..stålull likaså..har ni något annat tips:)

Kanonmed ugnsfolie i botter ska jag alltid ha hädanefter

Gasoline
1

#11 i länken nedan så har vi en tråd med lite tips rörande rengöring utav kastruller, där kanske du finner något bra tips :-) http://husmorstips.ifokus.se/discussions/5316237a8e0e7403e90006e4-hur-fa-bort-brand-mannagrynsgrot

Mops1
0

Tack så mkt:))

Gasoline
0

Det var så lite så :-)

Mops1
1

:)

[solhavre]
0

Bikarbonat ett par msk i vatten på en, ugnen på 50 grader i 10 minuter låt svalna och torka rent.

[Juel70]
0

Såpa är bra.  Ta gärna ljummet vatten blandat med såpa i en sprejflaska först och spraya i ugnen och låt såpan verka och luckra upp smutsen och sedan kan man ta trasa + svinto.