Hjälp med presentation av husmorstips.
Hej gott folk.
På mitt jobb inom hemservice har vi just nu en tävling. Vi ska komma på miljövänliga sätt att städa. Vi har redan bestämt oss om att vi vill använda oss av ekologiska citroner då man kan göra mycket med dessa. Men vi har bara en fundering över hur vi ska presentera de olika sätten att städa med hjälp av citroner. Det känns så tråkigt att skriva bara på ett A4 papper trots att man säkert kan göra så det blir speciellt och fint på det sättet. Vi har ett förslag med att vi har en korg med citroner i och sätta lappar på tandpetare som vi sätter i citronerna. På lapparna står det då de olika husmorstipsen man kan använda sig av med hjälp av citroner.
Är det någon annan som har någon idé om hur vi kan presentera detta? Jag tänkte på video men det kanske blir svårt att göra? Eller vad tror ni? Jag kom på idag med att man kanske kan göra en sång men det tror jag inte de andra vill göra haha xD
Kolla här efter tippsen? :) Video behöver inte alls bli svårt att göra då de flesta mobiler har en kamera du kan filma med, och även göra rätt bra film faktisk. Det finns enkla program för att redigera, och du har även program som gör att du kan nyttja vanliga bilder och lägga till ljudspår du spelar in (exempelvis medan du berättar). Det kommer ta lite tid förståss att få längden på hur länge bilden skall ligga framme medan man läser/berättar, men ni får skriva ner text tillhörande bilden, klocka hur lång tid det tar att berätta texten ni beslutat, och sen skriva ner på en lapp "Bild en 15 sekunder + några extra" osv. Sen stoppar ni in bilderna i videomaker-programmet ni väljer, ställer tiden på varje bild och tada, en enkel stillbilds-film.
Ni kan även göra powerpoint-presentation förståss på samma vis.
Har ni några kompisar vars barn/familjmedlem som har något med film i skolan att göra som skulle vara sugna på att hjälpa er kan ni ju få till en bra film som presenterar ideen ni har :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tack så mycket för dina tips! Jag ska absolut komma med dessa som förslag så får vi se vad vi hittar på för något kul :D Det var en bra idé att använda bilder i en film. Det är kanske inte alla som vill bli filmade och så ju. Då är det bättre med bilder och berättande i bakgrunden. Jag har en bra mick vi kan använda oss av och iphone att filma och fota med :)
Presis! Och det finns massor med gratis program, jag vet det kryllar av de! Många är "idiotsäkra" om man kan säga det så, snabba och lätta att använda utan att resultatet kanske blir superprofft, men det borde ju duga för hemmaanvänding! :D Lycka till!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.