Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 30310 ggr
densomundrar
19

Kiss i soffan

Jag hade min familj på besök nu i veckan och någon av deras hundar har kissat i min soffa, morr. 

Hur ska jag på bort det, lukten alltså?

Det är en tygsoffa och ingen fläck har uppstått men däremot lukt. :-(

FruJag
1

Ättiksvatten kanske kan funka? Det är ju bra mot lukter rent generellt.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

densomundrar
0

#1 jo, men är det bra för soffan? Kommer ättika lukten vara kvar?

Rita-S
0

Ättika doftar bort rätt snabbt. Du kan provdutta lite ren ättika på undersidan så du ser om tyget reagerar på det, om inte tyget reagerar på ättikan kan du dutta ren ättika direkt där det vart kiss och kissdoften försvinner.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sindri
1

Om det inte funkar med ättika så finns det medel på djuraffärerna. Det är rätt dyrt dock, vet  hundägaren om vad som hände?

densomundrar
0

Ok Får prova ättika. nja, det var flera familjemedlemmar med olika hundar. Den hunden som såg minst skyldig ut hade en ägare som förstod att jag var ledsen och den ägaren vars hundar brukar kissa och bajsa inne sa att det inte var dennes hundar, för dom skulle aldrig kissa i soffa.

OlgaMaria
0

Gnugga in fläcken med bikarbonat och låt det ligga ett dygn. Dammsug sedan upp och förhoppningsvis är lukten borta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

densomundrar
0

#6 tror du att den säger åt sig även fast det är torrt? Har sprutat lite ättika i ett hörn av soffan för att kolla om något händer med tyget, avvaktar resultat på det. Kan knappt sitta i det hörnet av soffan som dom kissat i, jag vill bara kräkas av lukten :-(

OlgaMaria
0

Ja, man ska kunna göra så då det är torrt, men beror ju lite på hur djupt det gått in, men testa! Ättika är skonsamt och skadar inte tyg,  däremot kan det bli ränder om det är en ljus soffa, slätt och fint tyg, eller synlig kissfläck. På vissa tyg kan det ju bli ränder om du bara blöter ner en bit med vatten. Bättre isåfall att ta bikarbonat först och komplettera med ättika sen om det skulle vara någon lukt kvar. I våran mörka soffa hade det gått bra att spruta ättika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rita-S
1

Även salt kan dra åt sig om man anskaffar riktig grovkornig salt så man kan dammsuga upp sen, duscha vatten på torra fläckar och ha på grovkornig salt, det kan ju även fungera

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

densomundrar
0

Har en sådan soffa med ganska grovt tyg och som tur är så syns inte fläcken, men den luktar ju tyvärr. Jag ska prova bikarbonat över natten och till imorgon kväll när jag kommer hem. Skulle detta inte fungera får jag köra ättika, ättika testet jag gjorde verkar ha gått bra hittills

Rita-S
0

Det brukar funka bäst med ättika mot "tygrens" av konstiga kemikalier för mig iaf :D

densomundrar
0

Kemikalier? :-/

Rita-S
1

förlåt, det är nog ett norsk ord kanske? Iaf syntetisk skapade grejer i tvättmedel är ett kemikalie :) Min erfarenhet är att när man köper tex tygrens och sådan är det mer sannolikt att sådan kan skada tyget eller skapa missfärgningar än ättikan iaf.

densomundrar
0

Ja, nej, inge kemikalier. Jag är övertygad om att det finns annat än dyrt klorin (som kallas för både det ena och det andra i olika flaskor i affären) att använda som kan ta bort lukten. Ättika eller bikarbonat, bland annat :-) Trodde att du menade att kisset var kemikalier. :-P