Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 11817 ggr
TjockaBerta
1

Knölig dunjacka

Förra året misslyckades jag helt med att torktumla min dunjacka. Tumlaren i tvättstugan stannade hela tiden så till slut tröttnade jag och lät jackan torka hemma och skakade den så gott jag kunde.

Om jag tvättar den igen, finns det en chans att klumparna löser upp sig om jag lyckas tumla den helt torr eller är den förstörd för alltid?

>>>Malum domesticum<<<

parsley
1

Testa att tumla den ihop med ett par tennisbollar.

ChristineL
0

Tvätta och tumla med tennisbollar!

Rita-S
0

håller med de andra, släng in två tre tennisbollar efter en normaltvätt och trumla den med tennisbollarna

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
0

Jo det är klart att jag tumlar med tennisbollar. Men går den att rädda när det misslyckades föra gången?

>>>Malum domesticum<<<

[laloli]
0

Att tumlaren stannar innan jackan är helt torr, kan det bero på inställningen. Har också råkat ut för det och det beror förmodligen på att maskinen känner av att plagget är torrt på ytan (tror jag). Ett manuellt eller tidsinställt pqgogram hjälper, om du har den möjligheten. Om du får jackan okej igen vet jag inte, men skulle mycket väl kunna tänka mej det. Lycka till!

TjockaBerta
1

#5 Det stämmer. Jag ställde den på automatik men det fungerar inte fick jag höra sen. Nu tänkte jag prova med att ställa in tiden istället. Vi får se om den blir fluffig igen.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2

Nu är jackan tvättad och jag tror att den blev lite bättre den här gången. Först tumlade jag den i tvättstugan i tre timmar. Då var den inte riktigt torr och kragen var konstig. Sen körde jag den i en timme till hemma och då blev kragen bättre också . Klar för nästa vinter.!

>>>Malum domesticum<<<

[laloli]
0

Det var ju bra! Favoritjackan? räddad!

TjockaBerta
0

#8 Den är en favorit, ja ; D

>>>Malum domesticum<<<

[Juel70]
4

Om du inte har tennisbollar eller torktumlare, så kan du lägga jackan på ett stort bord och banka ut dunen med en träslev. Funkar fint!

TjockaBerta
1

#10 För mig är det ett bra komplement. Tack för tipset.

>>>Malum domesticum<<<