Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 6664 ggr
Fridaaaa
0

Något tips mot myror?

Har fått en hel del myror i trädgården, kommer in i kaninernaas hagar bland annat. Något man kan göra för att minska ner på dem? Som inte är dåligt/farligt för kaniner, hundar och katter. (Fick tips om äggskal men det kommer både hundar och även fåglar sprida runt)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
0

Jag har för mig att jag läst något om kanel, bikarbonat och bakpulver, inte tillsammans utan var för sig. Man kan strö ut det runt tomten, plattorna eller var dom nu kommer in. Vet dock inte om det är tillräckligt snällt mot andra djur…

Fridaaaa
0

#1 Plattorna är det lite, men ute på gräsmattan runtom tomten vet jag inte :/

Rita-S
0

Överlag ogillar myror stärka dofter som kanel, citron, ättika och salmiack och viker undan. Men detta dunsar bort över dagen så man får fylla på var och varannan dag tlls de undviker området då de "inprogrammerat" att "det luktar apa där borta" så de slutar söka sig dit.  De nyttjar dofter för att skapa sina spår de följer och dessa överdunsar det, men det slutar ju dofta rätt fort. Det är ju då miljövänliga alternativet, sen finns ju myr-fällor som du sätter mitt i spåret så de måste "gå genom det" för att följa spåret, vilket dödar de.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
0

#3 Myrdosor kan jag dessvärre inte ha, risk att hundarna får tag på dem.
Jag flyttar nämligen runt kaninhagarna titt som tätt (måste) så nog svårt att "omprogrammera" dem? :(

annia1
0

Frida att få bort myror från stor del av tomten är omöjligt eller i alla fall näst intill omöjligt för de flyttar bara runt. 

I de flesta trädgårdar så har myrorna bo under marken så även om du lägger nåt runt kaninhagarna så kan de komma upp i hagarna ändå.

Det finns en sak du kan prova. Och det är att se till att vattna tomten ordentligt och jag menar ordentligt för myror gillar inte vatten utan de går då ner djupare och är det tillräckligt blött hela tiden så med tiden flyttar de.

.

Fridaaaa
0

#5 Står inte i #0 att jag ska få bort dem helt utan det står "minska ner", det är stor skillnad 😉

Vattnar ibland när det behövs (inte i djurhagarna) men den delen av gräsmatten de inte är. Men inte börjat med det ännu. Kanske får testa det, hoppas att det hjälper.

Grodan
0

vinäger

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
0

Frida i sammanhanget spelar det ingen roll om man använder orden "få bort" eller "minska ner" för på en öppen yta som tex gräsmatta så är det i stort sett omöjligt att göra nåt åt myror (i alla fall med husmorstips) då de sannolikt kommer upp underifrån. 

Enda egentliga husmorstipset som hjälper är det jag gav. Vattna ordentligt så det är riktigt genomblött. Och se till att det håller sig genomsurt. Då har du en liten chans att få bort/minska ner antalet myror i kaninhagarna.

.

Fridaaaa
0

#8 Nja jag håller inte med dig, men smaken är som baken - delad 😉

Kan inte ha genomblött i hagarna hela tiden 😕 Marsvinen får inte gå på dygnsurt och inte bra för kaninerna heller jämt 😕 Och våran trädgård är så att när det är genomblött rivs det lätt upp om man t.ex måste ner med bilen eller om hundarna får omkring (främst den stora) och gör rivstarter så risken är att allting för förstört istället 😕 Och när man kör med åkergräsklipparen

Rita-S
0

det finns ju myrrC man späder i vatten och vattnar med, som dödar myrorna, men jag personligen skulle nog vara tveksam att låta marsvin och kaniner gå där sen… jag skulle inte rekomenderat att låta de gå där förens man har vattnat ordentlig några gånger för att tvätta bort giftet sen..  och jag vet inte riktig hur miljövänligt det är heller..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
0

#10 Ja det vill jag inte låta dem gå på, de äter ju mycket gräs också så de skulle få det i sig 😕

Ria74
0

Ogräsättika fungerar kanon och det tar mycket av ogräset också. Annars går det fint med kanel på plattor t.ex på vår uteplats har jag kanelat mellan plattorna, var lite pilligt och tog lite tid. Men det är myrfritt där :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

kattöga
0

När vi hade myror på vår veranda använde jag salt runtom. Fyllde på om det regnat bort t ex. Efter några dagar försvann myrorna. Jag vet att det finns dom som säger att dom strör salt runtom tomtgränsen och lyckats hålla myrorna borta på så sätt. Men jag är inte så förtjust i att lägga ut salt där katter och andra djur också går, det fräter på tassarna. (Men utmed "väggarna" på verandan gick bra.) Dessutom har vi för stor tomt för att kunna fylla på med en massa salt under en tid. 

Men jag har också använt mig av vatten, massor av vatten vilket också hjälpte bra. Men man måste vara envis och vattna massor under en kortare tid.

Men, ja, dom flyttar på sig en bit men nästa säsong finns det risk att dom försöker dom bygga sina samhällen på samma ställe igen. Men då åker vattenslangen fram igen! 

Så jag rekommenderar verkligen vattenslangen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
0

#13 Vi har med för stor tomt för att fylla med salt hela tiden 😕 Och tänker med på djuren, katterna går gärna vid staketet 😕

Kan vattna i trädgården men risken är väl att de söker sig till hagarna som inte är blöta?

kattöga
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det finns risk att dom flyttar ut i hagarna. Men kanske väljer dom nån annan plats också…. man vet ju inte, kanske värt att prova dock.

Ett annat alternativ är ju att välja myrdosor (inte det trevligaste, men ibland får man ta det onda med det goda). För att inte dina djur ska komma åt dom kan du bygga små "boxar" av trä som du fäster dosorna i. I botten av "boxen" kan du gröpa ur som en liten "öppning" så att myrorna kommer in. 
Jag vet inte hur många dosor man kan behöva på en stor tomt i så fall dock. Men kanske hjälper det en del iaf?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
0

#15 Alltid värt att prova, placera ut några stycken 🙂