Halsont - huskurer?
Har lyckats bli smittad och har halsont som tusan, ont i musklerna (främst runt hals/nacke/axlar) och känns som om jag får lite feber på nätterna för vaknar och är sjöblöt flera ggr nu två nätter i rad (har dock inte tagit tempen). Ingen direkt snuva även om det stundvis går att snyta lite, men mest tjock i halsen med slembildning. Grejen är att jag ska iväg till helgen och hinner inte riktigt vara hemma med en förkylning. Så nu vill jag ha husmorstips på hur jag ska bli frisk.
Jag är gravid, så vad som helst går ju tyvärr inte. I normala fall så tar jag Echinagard direkt jag känner symptom och det brukar hjälpa, men det ska man inte äta som gravid. Så nu måste jag hitta något annat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Buljong!
Eller The med honung i
Det Brukar jag dricka om jag får halsont iaf ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#1 Vad är det i buljong som skulle hjälpa mot halsont?
Ja te med honung dricker jag. Honung är ju antibakteriellt.
Hade gärna haft någon lite mer dunderkur.
#2 Jag kan inte svara på vad i buljongen som hjälper mot halsont faktiskt 😊 Men det hjälper mig och hela min familj emot halsont, vi brukar koka buljong på mörk ox bujong tärningar Och dagen efter är alla symptom för halsont borta hos oss, det är ju värt att testa om du inte gjort det även fast ddet finns godare saker att dricka
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3 Känns som om det finns nyttigare saker att dricka också ;P Använder inte ens färdig buljong i min matlagning för jag tycker det är så mycket konstiga ämnen i dom flesta färdiga buljonger.
Koka lite kyckling och ät den buljongen varm.
Höj sängen - lägg kuddarna under bäddmadrassen så allt som ska ut, kommer ut och inte svämmar över i halsen.
Koka vatten med citron, honung och ingefära.
Drick c-vitamin, så Du får en boost.
Gurgla lite vatten med mycket salt i, långt ner i halsen och spotta ut. Upprepa ett par ggr och ät eller drick inget efteråt.
Honung är bra, men ät det gärna som det är, för i väldigt varmt vatten försvinner mycket av det som hjälper vid halsont.
#5 Hur menar du med att allt som ska ut kommer ut av att man höjer sängen? Är inte direkt snuvig utan mer att det ibland blir lite bös i nästan som går att snyta. Men annars verkar den här förkylningen sitta helt och hållet i halsen. Blir halsen hjälpt av att man höjer under huvudet?
Just det vatten med massa citron och honung minns jag att pappa brukar göra till mig.
Vad är det som är bra med kycklingbuljong? Vet att mamma gav mig det när jag var magsjuk för det är mycket näring och lättare för kroppen att ta upp vätskan istället för det lite mer svårarbetade köttet, så var större chans att få behålla det. Men när man har ont i halsen? Hur hjälper det då?
Ska köpa lite citroner och lite c-vitamin och boosta mig med.
#6 Har honung både i te och på macka och tar en sked då och då. Tycker faktiskt jag blir ganska bra när jag fått i mig honung, men sen efter ett tag så kommer det liksom tillbaka igen.
#7 Buljong innehåller näring, som du skrev. Men det är också väldigt skönt med varmt då man har ont i halsen. Jag fick det av grannarna en gång, för jag störde deras nattsömn med min hosta. De kokade potatis i det också. Tyvärr tål jag inte kyckling, fast det var ju snällt.
Jag har samma (?), efter en lunginflammation. Tjockt slem, som ibland går att hosta upp, ibland inte. Om jag sover platt, så vaknar jag med andnöd - för allt samlas i halsen. Halvsitter jag, så slipper jag den känslan.
#8 Jo men näring är väl inget man är i stort behov av för att man har ont i halsen. Jag äter ju som vanligt. Det är ju mer om man har svårt att få i sig eller behålla mat tänker jag. Och är det för att det är skönt att få i sig något varmt så dricker jag hellre te då det är godare.
Okej, har inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad för halsen om jag ligger eller sitter. Men ska prova.
Nu har jag fått en jäkla ögoninfektion på det här också (vet jag att personen som smittade mig också hade). Rinner var (gult kladd) ur ögonen och det gör jätteont i ögonen, liksom irriterat och river o sticks. Några huskurer mot det?
Nyodex gurgelvatten bruka hjälpa rätt bra mot halsont men smakar rätt illa. Det är inget man sväljer så det borde funka bra för gravida med, man gurglar ju bara och spotta ut

#10 Tvätta ögonen med ljummet vatten flera gånger om dagen. Se till att använda mjukt papper eller slänga handduken i tvätten efter varje gång du tvättat ögonen. Ögoninflammation är otroligt smittsamt och man kan smitta sig själv med handdukar om och om igen.
När du känner att ögonen inte är lika irriterade köp smörjmedel för torra ögon på apoteket.
Detta är huskurerna jag kör med. Hjälper dom inte finns det tyvärr inte mycket mer att göra än att gå till doktorn för att få hjälp.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#12 Tillägger: glöm inte bort att byta örngott på kudden/kuddarna i sängen också dagligen.

#13 Helt rätt, tack för tillägget :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Gurgla med havssalt skulle kunna funka. Havssalt har ju en läkande effekt, men det måste då vara rent havssalt.
Mot afte funkar det i a f att skölja rejält med vatten o havssalt.
Blanda bordsmargarin med färskpressad vitlök. Det var vara rejält med vitlök i.
Bre på knäckebröd och ät cirka 3-4 stycken per dag i tre dagar. Brukar förkorta sjukdomstiden och knäckebrödet, smöret och vitlöken lenar i halsen också.