Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2296 ggr
Vaargen
1

Motivation till städning.

Jag behöver motivation till att städa!

Jag har ett förrådsrum eller vad man ska säga där jag bor, där jag bara proppat in allt möjligt… gamla saker jag inte vill ha och massor av annat. Skulle behöva sortera vad som behövs och vad som ska bort (flera timmars arbete)

Varenda gång jag tänker… Jag skaaaa så har jag alltid en anledning till varför jag inte orkar. Bara sätta igång.

Skulle också behöva storstäda, verkligen storstäda. och inte lämna lite smådammigt i hörnen, hur motiverar ni er?

Florrpan
0

Att du behöver städa är väl motivation nog.

Om inte annat, när det är klart behöver du inte känna någon stress över det igen.

Det du behöver göra är att BÖRJA, lyft första prylen, sen rullar det på av sig själv.

Köp något gott som "morot" tills när du är klar? :P

Vaargen
0

#1 Hehe, ja. Och kanske lyssna på någon bra musik. Att städa i flera timmar känns typ som ett gympapass och sen känner iallafall jag mig ganska bra därefter

Zepp
4

Skaffa garage!

Jättebra ställe att stuva undan massor av gamla prylar!🙂

Fast.. nu är mitt garage fullt.. hur får jag motivation att röja?😕

Eller skall jag skaffa ett garage till, som jag kan ha bilen och trädgårdsgrejer i?😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ria74
2

Jag är en sådan där som formligen älskar att röja och städa i förråd 😃

Brukar hjälpa vänner och bekanta att röja i deras förråd och garderober också. Ett tips är kanske att be någon vara med och hjälpa till? Det brukar var roligare om man ä två som håller på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
0

Städa är verkligen inte min grej och jag är evigt tacksam över att vi får gäster då och då för då måste jag skärpa till mig😉

Annars är det bra att göra upp en lista.

Damma, måndag

Dammsuga, tisdag,

Våttorka, onsdag osv…..

Badrummet, torsdag

I förråd och liknande kan man dela upp utrymmet och ta en bit varje dag i veckan.

Detta brukar fungera för mig och känns inte så betungande då jag sprider ut sysslorna.

/Maria

[kerstinthemilklover]
1

Jag tänker att du kan motivera dig genom att börja med att ta en bild på förrådet i det nuvarande skicket.
Fundera ut hur du vill att det ska vara, så att du har ett tydligt mål.
Sedan kan du röja undan med en timer på ca 20 minuter och sedan ta en bild. På så vis kan du faktiskt se att det händer någonting och därefter ta ett beslut som avgör i fall du fortsätter eller inte. Så städa med timer så att du ser att det faktiskt blir skillnad av lite engagemang.

Om du lyckas göra klart det så har du dessutom skrytbilder över din framgångssaga som du kan visa upp för dina vänner och familj och få välförtjänt beröm för. Utöver den goda känslan man får när man är klar.

Fialialej
3

Bjud med en kompis att hjälpa dig, bjud på mat och nåt gött att dricka när ni är klara. :)

"På natten är alla katter svarta"

Zepp
1

Eh, jag har heller inga problem att röja hos andra.. det är bara hos mig själv som problemet uppstår! 😕

Det är för många minnen och tankar som behöver klaras ut.. det handlar om att gå vidare med sitt liv!😮

#7s råd är bra.. kompisar har inga kopplingar till allt gammalt/ens tidigare liv och ser rätt krasst på situationen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
1

Att ändra inställning hjälpen mycket, ser man saken som att det är ett jobbigt problem tar det emot och känns tråkigt. Se det istället såhär; vad skönt det ska bli att städa och rensa ut, det kommer att bli så mycket finare, skönare och lättare att hållas där nere sen. Att vända något man tycker är jobbigt till en positiv sak brukar oftast ge en liten knuff i rumpan och det är mer troligt att man utför det då. Och som det skrivits ovan. Bestäm en viss dag och kanske ett klockslag när du ska ta tag i det, så gör du det oavsett vad som kan kännas roligare för stunden. Kanske be en kompis eller liknande att hjälpa dig? Det är alltid roligare när man är två :-)