Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 1260 ggr
Karmatarerskanise
0

Fettfläck på tapet

Jag råkade lägga min insmorda arm (bephanten ) mot min tapet när jag drog av mig skon. Nu är där en fläck trots att jag var snabb med att torka. Tapeterna ska ha viss tålighet mot fläckar. Hur får man bort det om det ens går?

Rita-S
2

Pudra med potatismjöl och låt det dra åt sig. Du kan hetta upp med hårtork innan, sen dammsuger du. repetera. 
Om tapeten inte är riktig tunn kan du försöka tvätta med millt tvålvatten, men var försiktig så du inte tvättar bort ytan på tapeten. Råkar du ha en bit tapet kvar som inte sitter på väggen kan du provtvätta på en remsa, se hur mycket du kan tvätta innan den börjar skadas, men kör på hårtork och potatismjöl så många gånger du orkar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Karmatarerskanise
0

#1 TACK! Har flera rullar tapet kvar :)

Rita-S
0

:)

Då kan du använda en bit som prov, smör gärna samma krämen på så du kan prova :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Karmatarerskanise
0

#3 Det ska jag göra. Tack igen :)

Känner mig dum som inte tänkte på det själv. Men tapetrullarna står i källaren och var bortglömda till du gav tipset :)

[Tuulikki]
0

berätta gärna hur det går, har lyckats klanta till det här hemma jag med

Tant Grön
1

Om man har tapet kvar, så kan man försöka riva en bit som är något större än fläcken och klistra dit med tapetklister. När man river tapeten så blir kanterna väldigt tunna och lagningen kan bli nästan osynlig.

Karmatarerskanise
0

#6 Det skulle jag aldrig göra. 

Det fungerade bra med potatismjöl :)

[malda]
1

#6 Det är förmodligen inte alls optimalt i det här fallet heller, eftersom det var en fettfläck det rörde sig om. Fettet lär med största sannolikhet ta sig igenom till nästa bit tapet också.

Skönt att potatismjöl löste problemet!

Karmatarerskanise
0

Dessutom hyr jag mitt boende .  Skulle jag klistra på en bit tapet hade jag fått betala för omtapetsering vid flytt.

[Melbun]
1

Fungerar det på gamla fettfläckar? *hoppfull*

Smultrondraken70
0

10# hänger på:) dottern kletade fast en korvmacka på en nytapetserad vägg för 10 år sen… vore ju fantastiskt om jag kunde ta bort den urfula fläcken:))

Rita-S
2

Gamla fetfläckar kan man värma med hårtork, då brukar de bli lite flottigare igen, sen kan ni nudda in bakpulver eller potatismjöl :) det blir kanske inte lika effektivt som när fetfläcken var ny men det borde fungera rätt bra. HAr tagit bort en fetfläck på så vis, men värma inte för mycket, bara så ni ser fettet börjar bli lite fuktat igen.

Smultrondraken70
0

#12 tack för tipset:)