Ömt tandkött, vad göra?
(Postade detta på Kvinna iFokus också så har bara kopierat & klistrat in)
Mina visdomständer har precis växt ut, alla utom den sista. Var hos tandhygienist för bara några veckor sen och hon sa att allt såg fint ut och växte rätt. Skönt!
Nu däremot har det börjat spänna något fruktansvärt i tandköttet där tanden vill ut. Kan inte stänga munnen utan att det kläms åt där det överblivna tandköttet (som puttats undan) hamnat. (Det är min teori iaf, så det känns, svårt att kolla sig själv i munnen).
Vad kan man göra? Har haft blåsor i munnen tidigare och fått oral lokalbedövande lösning, hade kvar hemma och testade det och det fungerade en stund, så jag kunde somna. Men jag kan ju inte hålla på och gurgla det hela tiden. Finns det någon huskur?
Det är alltså inte tanden som gör ont, utan tandköttet/kinden.
En varmvattenflaska mot kinden är jätteskönt, samt en ibumetin som är antiinflammatoriskt. För det är ju just inflammationen som gör ont.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ibumetin får jag inte ta men värme får jag prova! Går det med vetekudde?
#2 Jadå, se bara till att den är riktigt varm, nästan på gränsen att du bränner dig.
Får du ta treo? Den är också antiinflammatorisk. Även Diklofenak och Naproxen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Naproxen har jag!👍 Tack så mycket för hjälpen. Ska provas.