Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 1209 ggr
[SonjaG]
1

Polish/vax?

Vad är det för praktisk skillnad på polish och vax? Jag brukar använda polish, men hittade en flaska med vax. Kan jag använda den på linoleumgolvet i köket?

Rita-S
1

nu är inte jag helt superinsatt i kemiska framställning av allt, men grov tumregel är vaxen lägger en förseglande yta som skyddar ytan mot slitage och smuts. En polish brukar ofta innehålla saker som "river upp" smuts och lägger kvar en liten hinna som skall göra det enklare att rengöra, men den är inte lika slitstärk som vaxen. Du kan altså med fördel först använda polish och sen lägga vaxet efter.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SonjaG]
1

Aha, är det så? Nu fick jag lära mej ngt nytt. Tack!

Rita-S
1

Så lite så :D Sen finns det ju olika sorter vax, vissa som måste rubbas in och så, men just den biten brukar jag lämna till proff-firma som sköter den biten, det är det jobbigaste och hårdaste arbete jag hade som städerska. Själv kör jag på polish och sen butiks-flytande vax bara och tycker det räcker gott och väl när jag gör vaxbehandling ungefär 4 gånger per år och ungefär en gång i månaden tvätta med polish i tvättvattnet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida