Bleka tyg
Alla våra vita textilier är grådassiga och såg nu när jag hängde tvätten att gubbens arvetströjor har gula ringar under armarna. :-( Hur bleker jag sådant på ett bra sätt, utan att skada textiler och utan att skada tvättmaskinen? Tvättar alltid vittvätt separat och i 60 grader
Vänta till sommaren, blöt då textilierna och bred ut som på buskarna utomhus i strålande solsken. Är de riktigt illa missfärgade kan det kräva flera omgångar och eventuellt pressad citron i sista sköljvattnet.
Ett flera hundra år gammalt och beprövat knep.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack, får prova det till sommare. Vad gör man under vintern då? Min sambos arvetströjor ser inte kul ut och han bör se ganska städad ut på jobbet för dom hanterar kunder.
När jag jobbade på ett hotell använde vi bleksalt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ok, kan man som privatperson få tag på sånt?
Förr lade man ut det som skulle blekas i snön en solig dag.
#5 åh, tror du det fungerar? Snö finns det gott om ute nu och dom har lovat fint väder denna vecka :-)
Gula ringar under armar på skjortor, tröjor och linne är förmodligen pga svett och deodoranter, jag har problem med dessa själv. Nu gnussar jag med ättika och låter verka ett tag innan jag tvättar, eller jag gnussar citron på och låter det verka ett tag innan jag tvättar, jag använder ättika som sköljmedel dessutom. Det fungerar rätt bra. Man kan använda citron att bleka, många sitter och biter i tjocka citronbitar för att skonsamt bleka bort kaffe/temissfärgning på tänder, man kan bleka håret litegrann med citron med, och man använde citron att bleka tyg litegrann om man inte villa ty till klorin. Självklart kan du använda klorin att dutta på under armarna, men om du vill tänka miljövänligt är det citron som gäller :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Bra tips, men det måste gå åt många citroner då :-/ Väljer själv att inte ha vita kläder då detta är en av de bidragande orsakerna till detta, så tråkigt att han måste bära vitt på jobbet, att det är deras klädkod. Fy vilket dumt påhitt
#6 Ingen aning om det fungerar, men det borde ju fungera i alla fall något, annars skulle dom väl inte gjort det.
Kanske detta fungerar: http://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/textil/Sortiment/Golv--Interior/Textilfarg-mm/Nitor-Back-to/Back-to-white/
Tack :-)