Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 1262 ggr
Eda
3

Slippa-stryka-tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag vanligtvis  bloggar om funktionsnedsättning försöker jag förenkla livet med såväl husmorstips som annat för personer med rörelsehinder.

Själv gillar jag inte att stryka (fast jag vet att många tycker att det är rogivande) utan försöker när det är möjligt med ”spraymetoden” d.v.s. först släthängning och sen sprayar jag plagg, gardiner, dukar eller vad det nu jag vill ha slätt.

Bäst resultat tycker jag det brukar bli på linne, bomull och ylle. Siden och sammet bör man undvika att spraya på eftersom det kan bli fläckigt. På syntettyger brukar det bara fungera ibland, men å andra sidan brukar de inte bli så skrynkliga. 

Linneblusen på bilden här ovan tycker jag blev riktigt hyfsad!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
0

Välkommen in hit med dina bra tips, Eda!

/Désirée

Eda
0

Tack för det!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

Niklas
1

Är man ännu lite latare går det bra att hänga det skrynkliga plagget i badrummet medan man tar en lång varm dusch. Vattenångan har samma effekt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Eda
1

Det fungerar ibland om plagget inte är för skrynkligt, på linneplagg fungerar det inte, det behöver mer fukt.

Jag brukar praktisera din metod på resor om plaggen skrynklats i resväskan. Ännu bättre brukar det bli om man har tillgång till ett badkar fyllt med varmvatten och låta plagget hänga en längre stund.

På resor brukar jag dessutom alltid ha med en minisprayflaska, jag har aldrig rest med resestrykjärn.

Record
0

I Sub-marina livet fanns inga strykjärn, där placerades Kalleanka kostymen under madrassen i kojen. 😃