Lätt att öppna
Har bara sett motsatsen, där det är nästan omöjligt utan att värma burken för att öppna den. Och det kan hända att den öppnar sig själv, och rödbetorna färgar köket. 😃
#1 Den modellen har vi nog alla upplevt. Den här lättöppnade har nog funnits ett tag, men jag handlar sådant här så sällan, därför hittade jag den först nu. Du får leta efter dem, när du är i butiken nästa gång. Den här funkade riktigt bra. Det känns som att det är dubbla lock i den.
/Désirée

Foto: Varsams hemsida
Har man inte sån tur med att hitta burkar med lättskruvade lock, tycker jag den här ”Lockpysen” är bra. Den släpper ut vakuum, så locket blir lättare att skruva av. Varsam har ett tiotal olika burköppnare & en burkhållare i sitt sortiment.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Eda tack för bra tips! 🙂
På Rörelsehinder fick jag ett annat bra tips av Inkanyezi
http://www.reumashop.se/sv/problemomrade/smarta-i-hander-och-fingrar/taupp-burkoppnare.html
/Désirée
Jag brukar helt enkelt slå ner en kniv i locket så vacumet går ut. Lätt att öppna sedan.
#5 Med skaftet nedåt? Eller?
/Désirée
#6 Nej, knivspetsen, så det blir ett litet hål.
Det är tyvärr inte något bra alternativ för mig, eftersom jag ofta vill kunna återanvända de få glasburkar med lock, som jag köper.
/Désirée

Jag har en sådan som #3 visar, den är helt underbar.
Jag har så små händer att jag aldrig kan få grepp om burkar och få upp dom annars.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#8 Då gör man så klart inte som jag. Jag återanvänder också en del burkar men det mesta går ändå till återvinning.
Jag har också köpt en sån burk med rödbetor. Locket består av en ring och en lös platta i. Hade inte en tanke på att det hade med öppnandet att göra ……… Har inte ens sett texten som står på!
Men å andra sidan har jag aldrig haft problem med lock. Ett litet skedskaft under locket gör att vakuumet släpper.