Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2310 ggr
Odd
4

Råd ang. tvättning?

Hej allesammans! Jag har lite problem med att min tvätt inte går att tvätta rent (jag svettas något fruktansvärt och lukten fastnar tyvärr i kläderna) och har läst på lite olika ställen att man kan använda sig av ättika istället för sköljmedel för att bli av med doften? Men hur ska man göra, hur mycket ättika ska det vara och vilken styrka? Ska man lägga det i sköljmedelsfacket eller direkt på kläderna? Klarar alla sorters kläder ättikan eller kan de skadas? Hur varmt ska det tvättas? Och sen som toppen på gröten; om man använder sig av flytande tvättmedel är det bättre att hälla det direkt i tunnan istället för facket och ska det vara samma mängd som vanligt? Häller man då sköljmedlet där också? Hur gör man om man ska köra en tvätt med ättika, ska man använda tvättmedel då också och är det något speciellt att tänka på? Nu blev det många frågor, men jag hoppas någon orkar svara!

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sisselie
0

Jag använder ättika istället för sköljmedel, 2 msk i sköljmedelsfacket.

[tk1971]
0

Luktar inte tvätten ättika sen?

DesK
0

En motfråga: Hur varmt tvättar du din tvätt? 

Flytande tvättmedel bör läggas direkt i trumman, om jag har fattat rätt. Ättikan ska vara den vanliga enkla 12% finns att köpa i dunk i vissa livsmedelsbutiker. Den bör hällas i skjöljmedelsfacket.  Ättikan använder man istället för skjöljmedel, så tvättmedel bör du också ha i maskinen. Tror att ca en halv deciliter per normalstor maskin är lagom, men det beror på vattenkvaliteten där man bor.

/Désirée

DesK
0

#2 Nej det gör den inte, jag har testat och tvätten får en fräsch doft.

/Désirée

Maria
1

Jag brukar hälla tvättmedlet i en sådan där plastboll som man lägger bland kläderna i trumman.

/Maria

JMW
1

Jag är ännu mer bekväm och köper tvättkuddar som man lägger under tvätten i trumman. Inget kladdande alls.

Odd
0

Tack för infon alla! #3 Jag brukar tvätta på 40 grader, det är vad alla lapparna i mina kläder säger haha

DesK
4

#7 Det är sannolikt en del av ditt problem. Försök att köpa kläder som tål 60 graders tvätt. Bomull och lin tål 60 graders tvätt, men de flesta blandmaterial tål det inte. Det sker också en viss "under"märkning av kläder.

/Désirée

Odd
0

#8 Alla mina kläder är runt 5 år gamla (förutom ett par jeans jag köpte för några veckor sedan) och jag har inga planer på att köpa något nytt förens dessa hänger i trådar =X

DesK
2

Troligen kan du tvätta en hel del av dem i 60 grader då🙂

/Désirée

Odd
0

#10 Ska testa det på några plagg om ättikan inte funkar!

Niklas
1

Jag har läst att svett inte börjar lukta direkt. Om du kan tvätta kläderna samma dag som du har använt dem kanske problemet minskar. Och som andra sagt, varmare tvättemperatur.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Odd
1

#12 Ja, det är när de fått torka som de börjar stinka. Problemet är att jag cyklar från och till skolan fyra gånger om dagen (blir 20km varje dag) och går en trädgårdslinje där jag ligger och gräver i jord eller håller på med tunga lyft, så det rinner om mig konstant. 

Sen har jag ingen ork att tvätta under vardagarna då tiden är fullpackad från 5-18 med hundpromenader, cykling för att handla, skola, läxor och helst någon timmes vilopaus däremellan. Ska jag tvätta måste jag bort till källaren hos ägarna till tomten som jag står på (bor i husvagn) och det är inte alltid maskinen där är ledig, så det blir oftast att jag tvättar på helgerna när jag har gott om tid och ork. Annars finns det också risk att jag får åka till skolan naken då de inte har torktumlare eller torkskåp och jag inte har särskilt många kläder haha.

[Thiah]
3

Jag tvättar alla mina hm kläder i 60 grader. Går toppen :) Sen kandu ju lägga en del kläder över natten i vatten med lite ättika i. Får kläderna torka på ett bra ställe? Eller kanske det är fukten som bildat mögel som luktar?

Niklas
2

#13: Kan du lägga kläderna i blöt?

Maria
1

Jag har svårt för att tänka mig att kläder luktar svett efter tvätt med tvättmedel och sköljmedel?

Är du säker på att det inte är inbillning? Kan det vara något fel på maskinen så att den inte kommer upp i värme eller liknande?

/Maria

Zadeira
1

Jag har hört att man även kan lägga kläderna i blöt i en hink med vatten och ättika (typ tio delar vatten till en del ättika) över natten/ett dygn innan tvätt för att dra ut unkna lukter som svett osv, sen tvätta dem som vanligt efteråt. 

Sen undrar jag över materialet i dina kläder. Är det alla kläder/material eller bara vissa. Polyester, lycra och liknande syntetiska material har en tendens att lukta illa typ direkt och även hålla kvar doft fast man tvättar medan bomull, linne, ylle och naturmaterial är bättre med lukter.

[Thiah]
1

#17 sant :) vissa av mina kläder verkar bara stinka svett efter 2 min på. De brukar jag slänga

Odd
1

#14-15 Lägga kläder i blöt över natten kan jag tyvärr inte, både pga brist av kläder och utrymme. De hänger i källaren hos tomtägarna för att torka, där är inte särskilt fräscht men det luktar inte mögel eller något annat som sätter sig i kläderna och jag har haft det här problemet sedan puberteten, är helt enkelt en liten stinkare oavsett hur mycket jag duschar haha. Jag börjar ju svettas direkt på morgonen sen torkar kläderna i omgångar under dagen och det är då lukten sätter sig, kan inte ta med mig ombyten för det blir både omständigt och onödigt eftersom då har jag bara två set som luktar istället =X #16 Nä inbillning är det inte, min mor hade alltid problem med att få mina kläder doftfria då jag bodde hemma också (olika maskiner så inget problem där heller), men hon körde på ättika metoden och tyckte det fungerade! Tröjorna brukar klara sig längre innan de stinker och har de börjat stinka kan de oftast gå att lösa genom att tvätta dem flera gånger innan nästa användning, men just jeans eller pyjamas som jag använder dagligen brukar lukta hemskt efter bara några månader och de tvättar jag flera gånger i veckan. #17 Ganska säker på att de flesta av mina kläder är bomull (sprang och kollade nu), använder bara jeans (de innehåller elastan eller något sådant också) och luftiga skjortor i bomull, vissa av mina t-shirtar har viss mängd polyester, kallingarna är bara i bomull och tjocktröjor använder jag aldrig

Niklas
1

Har du en rymlig frys? Lägg kläderna i en plastpåse där över natten. Det ska ta bort svettlukt.

Odd
0

#20 Nä, jag har inte ens ett kylskåp haha… Lägger man kläder i frysen försvinner bara doften tills de "tinat" igen, testade samma sak med mina skor när jag var yngre

DesK
1

Odd måste fråga hur du bor om du inte har kylskåp? Sedan undrar jag om du har mycket kroppsbehåring, i så fall kanske det hjälper att ta bort en del hår  på  de värsta svettställena. Ett annat tips är att du kanske kan justera dina matvanor lite

http://land.se/halsa/maten-som-far-dig-att-lukta-gott-9-frascha-tips/

/Désirée

Odd
0

#22 I en husvagn där kylskåpet inte fungerar😂 Har använt en kylbox tidigare men nu när det är så kallt står maten ute.

Särskilt hårig är jag inte heller och den där matlistan innehöll bara goda saker som jag redan äter dagligen, men tack för tipsen!

DesK
0

#23 Jahaa, det förklarar saken🙂 Som sagt, det var det jag hittade som möjligen kunde hjälpa dig🙂

/Désirée

Maria
3

Fast kroppsbehåring brukar ju i regel göra så att det blir lite luft närmast huden. Min upplevelse är att man svettas mera t.ex under armarna om man är rakad.

Underlivet ska man helst inte raka för det kan bli för tätt och varmt med svamp som resultat om man har otur.

/Maria

DesK
0

Maria, det har jag också hört, men jag har även hört motsatsen som jag sa tidigare.

/Désirée

TatsuOni
1

#25 Det verkar vara olika för alla. Själv så svettas jag mycket mer om jag har hår under armarna.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Aleya
2

#25 lite lustigt. Jag luktar fan om jag inte trimmar vissa ställen på kroppen. Jag luktar svett 10 x värre och på andra ställen ska vi inte diskutera. För mig blir det då mer lukt. Och jag svettas mindre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Odd
0

Har testat ättikan nu! Fast det blev ett misslyckat försök eftersom jag glömde tvätten i tunnan så ättikslukten satt kvar haha. Typiskt nog första gången jag glömt tvätten, hade varit en extra lång dag och körde den på en snabbtvätt för att hinna innan läggdags, men självklart somnade jag istället. Men svettlukten försvann!

Niklas
1

Ättikan slutar lukta när den torkar.

[TanatosNyx]
2

undvik snabbprogrammen på tvättmaskinen, det blir inte ordentligt rent. Det är bara för lätt smutsad tvätt - ingrodd svett hör inte dit ;)

Det låter som att du behöver arbetskläder som tål 60 (eller hellre 95) graders tvätt. Men om du inte vill köpa nytt så tål de flesta plagg 60 tvätt ibland, sen håller du efter med 40 grader och ättika.

Orkar du inte tvätta ofta så skölj av och häng på tork - sen tvätta vid tillfälle. Blir man så svettig så surnar det och plaggen förstörs.

Jag är gift med en riktig svettlök och det är banne mig inte lätt att tampas med denna tvätt..

I extremfall får du investera i några vita bomullstshirtar som får ligga i en hink med klorin emellanåt (står på flaskan hur du ska späda).

Odd
1

#31 Ja snabbprogrammet blev det bara den dagen eftersom jag hade bråttom. Som jag sagt tidigare har jag tyvärr inte möjlighet att skölja eller blötlägga kläderna eftersom jag inte har någonstans där de kan torka ordentligt innan jag måste använda dem igen, förutom på helgerna, och klorin är jag allergisk mot (tvättmedel och sköljmedel också, klarar bara av vissa märken). Jag har riktiga arbetskläder som jag använder när det går, men eftersom jag inte har bil och cyklar till skolan måste jag ha kläder som låter mig röra mig obehindrat, vi har nämligen bara 45min lunch och på den tiden måste jag hinna cykla 11km+gå en ordentlig trädgårdsrunda med hunden. Går redan 5min långsammare nu när jag har en tjockare jacka och halsduk >< Hinner inte byta kläder på skolan heller. Men tack för tipsen!

Odd
2

Tycker dock att ättikan fungerar riktigt bra, tröjan som jag senast tvättade med det brukade alltid stinka igen efter bara en användning, men den har luktat fräscht hela veckan nu!

[TanatosNyx]
1

Allergiker jag med. Man tvättar bort klorinet med sitt vanliga tvättmedel efteråt :) Missade att du inte kunde skölja/torka. Svår situation :/

Niklas
1

#33: Kul att det fungerar lite bättre.