larver i soptunnor
Där jag bor har vi ett gemensamt soprum. Tyvärr så slarvar en del med att knyta igen soppåsen och det bildas fluglarver. Speciellt under varma sommarmånader. Att använda ättiksvatten, hjälper inte. Någon här som har annat tips?
- Redigerat 2022-04-21 10:21 av DesK
Ekotipsets fönsterputs/mirakelmedel, som det står om "överallt" nu, är tydligen effektivt även mot fluglarver. Den består visserligen ättika och vatten, men även några droppar diskmedel, så det kanske är det som gör susen. Det är åtminstone många som har berättat att de blivit av med fluglarverna genom att spraya i soptunnorna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Bra tips, ska testa om blandning med diskmedel ger resultat. Har bara använt ättiksvatten tidigare. Tack
Jag tror också att det är bra med någon form av tvållösning, till bladlöss rekommenderas såpalösning bestående av en halv deciliter såpa och två matskedar rödsprit till en liter vatten och sedan spruta på lössen, jag kan tänka mig att fluglarver inte heller tål den behandlingen.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Fluglarver kommer inte bli påverkade alls av såpa. Löss och fluglarver är inte byggda likadant. Löss andas via porer på huden sk trakeer när man sprutar såpa på lössen så lägger sig såpan som en fet hinna över lusen och täpper till dessa mycket små andningshål och kväver lusen. Fluglarver andas inte med trakeer utan med munnen och den täpps inte till av lite såpa och jag är mycket tveksam över om ättika har nån effekt alls mot sånt det tar möjligtvis bort lite av lukten. Klistrigt flugpapper där flugorna fastnar innan de hinner lägga ägg lär vara mer effektivt.
#4: Du har säkert rätt. Jag testade ättika, vatten och diskmedel, men det gjorde ingen skillnad. Nu är det höst och inga flugor, men nästa sommar ska jag hänga upp flugpapper och spraya ättika så får vi se.
Det första man behöver göra är att ta bort flugornas mat. I ett soprum kan det bli svårt.
#6: Ja, speciellt när vissa grannar inte knyter igen påsarna ordentligt. Vi har skrivit om detta och satt upp anslag på väggen, men en del struntar i allt. Dom borde ju också tycka att det är äckligt med larver.