Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketterövrigttips
Läst 140 ggr
yolanda1
1

sköna underställ i ull?

Hej jag letar efter ett skönt och värmande underställ som gärna är i ull men det är svårt att hitta.
Har just nu en tröja från Pierre Robert i Merino wool (55 % ull och 45 % polyester). Har aldrig haft en obehagligare tröja, den kliar och sticks.
Sen har jag en från North Bend (Exo Wool står det på baksidan, 70% ull och 30 % polyester. Står även att det är merino wool i tröjan. Den här är lite behagligare att ha på sig och den är bra utomhus när det är kallt men börjar klia lite när man kommer in i värmen.
Finns det underställ som är behagliga och inte kliar?
Värmer till exempel Bambu lika bra som ull?

• Redigerat 2021-03-21 14:32 av DesK
Sindri
2

Jag har underställ ftån Lindex, har haft dem i flera år och gillar dem jättemycket. Den bästa kombinationen skall vara siden och ull, det är sånt som långseglarna använder.
Bambu värmer inte som ull, och jag har bara sett det blandat med polyester. Är det bara lite polyester i nåt plagg är det helt kört för mig i alla fall.

Sindri
2

Här är Lindex alla ullunderställ:
https://www.lindex.com/se/underklader/ullunderstall?page=1#7705448|80

Här har du lite i ull/siden
https://ekotextil.se/dam/ull-siden-underklader/

Har inte provat just dessa, men har en tunn tröja i ull/siden och den är väldigt skön

Köp dina ullunderställ online hos Lindex.com - säkra och enkla betalningar. Ett modernt och hållbart sortiment av underkläder.
yolanda1
1

#1: Jaha det visste jag inte, tack för tipset :)
Vad menar du med att det är kört när det är polyester i? Värmer det inte lika mycket?
Ska kolla in underställen på Lindex :)

Sindri
3

Nej, polyester är ju plast. Blir varmt när det är varmt och kallt när det är kallt. Polyester måste tvättas, men ull skall inte tvättas för ofta, det räcker att vädra och det renar sig själv. Se bara till att använda ull-sidentvättmedel, vanligt tvättmedel förstör ullen (samma med siden).
Dessutom är polyesterfibrer hårdare än naturfibrer och nöter sönder dem. Om du har tex sockor eller strumpor i polyesterblandning så blir det till slut södernött. det fina nätet som blir kvar är syntetfibrerna.