Få upp värmen i huset
Undrar om det finns några smarta tips på hur man utan egentliga pengar kan isolera eller göra det kalla huset varmare.
Om det drar från fönster och dörrar kan du sy eller sticka fönsterkuddar.
Ihoprullade trasmattor vid
altan/balkong- och ytterdörrarna för att stoppa drag.
Byt gummi-lister runt fönster och dörrar. Passa på att byta dammlisterna mellan fönsterrutorna samtidigt.
Man kan ha flera lager med mattor på golven. Tjocka gardiner för fönstren. Draperi framför ytterdörren/balkongdörrar.
Tack för bra tips.
Hur var det nu med äggkartonger på väggen? LOL
Har bott i kallt gammalt hus. Fönstertätningar är viktiga. Extra draperi innanför ytterdörr gjorde mycket.
Stäng toadörren om det finns frånluft där (ventil).
Köksfläkt suger värme också. Dock måste man ju ha ventilation men är det kallt så blir ventilationen inte primär.
Det är kallast i väggar och underifrån - källare som ej är isolerad. Fast det finns en luftvärmepump där - i källaren… haha, helt galet men förra ägarna orkade inte dränera så de satte in en sådan istället och jag har bara bott här, inte gjort ett skit…
Är väggarna kalla typ så man känner armen blir kall efter ett tag så är det inte så mycket mer att göra än att klä på sig en extra tröja.
Har förra ägaren satt in en luft-till-luft värmepump i källaren? Alltså, en stor fläkt sitter på utsidan på huset, sen går det rör till en bred fläkt inne som ger varm luft?
Öka värmen på den då. Det är en billig energikälla. Varmt under ger varmare uppe.
Om man fryser om fötterna känns det alltid kallare. De med golvvärme har ofta inte lika varmt i luften inomhus. Det är också nyttigare för luftvägar att inte ha så varm och torr luft.
Jag fattar inte heller riktigt luftvärmepumpens roll. Är den insatt för att värma upp källaren bara?
I så fall borde du som Fisken säger kunna få bättre komfort inne genom att värma upp källaren = varmare golv.
Det kan hjälpa att "tapetsera" väggarna med textilier. Så var de första tapeterna. På loppisar kan du hitta bonader i textil och stora sammetsdraperier. Ett snyggt överkast eller en filt i ull kan vara gosigt att ha på väggen vid sängen eller ex bakom en soffa. Syntet gör inte så mycket nytta.
Sätt nya tätningslister eller som man gjorde förr, vadd emellan inner- och ytterfönster.
#7 Japp, sitter en sådan i källaren. Haha, den blåser varm luft in i tvättstugan så att kläder kan hänga där och torka, så det är ju bra… hahaha
#8 Just fönstrena är det inga problem med. Det är 3glas fönster av rätt modernt slag. Däremot är ju grunden (källaren) och väggar strunt. Även taket är skräp.
Har en skitbra täljstenskamin i hallen som värmer superbra, absolut. Så utan den hade jag inte kunnat bo här. Men jag tycker ändå att värmen försvinner rätt fort och den är fruktsvärt ojämn.
Textilier var bra tips. Ska kolla på det.
Ojämn värme i dåligt isolerat hus är vanligt. Vår hall var iskall och golvet i ena hörnet i vardagsrummet var iskallt. Hallen blev liite varmare med en extra dörr på insidan. Den hängdes in på senhösten.
Golvet i vardagsrummet löstes genom att vi lade in heltäckningsmatta. Men…givetvis var det alltid ett diskussionsämne.
Sen flyttade vi till annat större hus som var varmare men hade andra problem. Haha. Bor nu i bostadsrätt. Inga problem alls. Mer problem med vad man ska göra på fritiden.
#10: Engagera dig i bostadsrättsföreningen! Där finns det fullt upp att göra!
#10 LOL
Jag har funderat på om jag ska lägga tidningspapper under mattorna…. LOL
Och jag behöver flera mattor, för några slängde jag då de var så smutsiga och jag inte kunde/ville/orkade rengöra dem.
Min nyaste familjemedlem illern lägger sig vid dörren ner till källaren och sover när det är riktigt buskallt. Han vill vara där nere i värmen. Ändå har han tjockt med fin vinterpäls.
De år jag inte haft iller har jag haft källardörren öppen så att värmen kunnat komma upp den vägen, nu funderar jag på att bygga någon grind med galler så att det kan vara öppet men illersäkert - kan inte ha en iller där nere…
Gamla hus brukar ha vedspis. Har du ingen sådan i huset? Det brukar ge myspysvärme råkalla dagar.
#12: kan du inte såga ut en bit i källardörren och sätta in ett nät där?
Tidningar är bra, brukar ta med det på utefester på försommaren och ha under fötterna när jag sitter.
Skaffa en vetekudde och värm i micron. Hjälper dig att hålla värmen och hjälper även mot en iskall säng.
Puttar upp denna igen. Jag fryser redan…
Eldar för fullt i täljstenskaminen. Nytt tak, men annars samma gamla hus. Vardagsrummet och sovrummet är värst. Hallen, köket (med nergång till källaren) och musrummet är varmast. Toaletten är kall iofs, men inte så hemskt.
Har fixat mattor och fönsterkuddar.
Tyckte om den här artikeln, där det fanns några textiltips https://www.land.se/hus-hem/spar-energi-med-nygamla-husmorstips/
Jag har ju en del textil, men kanske inte så varma och även massa fårskinn - dock hade jag tänkt sälja det, då det är oanvänt och ligger inpackat…
- Redigerat 2023-10-29 20:25 av Grodan
Vi har en fläkt som man sättet på kaminen. Den går av sig själv när den blir varm.
/Maria
Jag skulle lägga ut fårskinn över golven så långt de räcker. Sovrum kan ju vara kalla så stäng dörren dit dagtid.
Hur många grader har du?
Undrar ju lite vad det nya taket består av, för det brukar ju alltid påpekas att taket är husets mössa och hur viktigt det är att det är isolerat.
Och försök få upp värme från källaren, ett kycklingnät måste väl hålla illern borta.
Vet inte hur stort du bor men du kanske kan begränsa ytan du använder?
På landet så brukar jag alltid sova nere i soffan vintertid och skippar helt att värma upp sovrummet.
Man lade ju faktiskt tidningspapper som isolering i både väggar och golv förr, absolut att du kan ha några lager under mattorna! (Eller frigolitskivor men då är risken att man har frigolitfnassel överallt sen.)
Det är väl inte så snyggt att spika fast tidningar på väggarna 😄 men förutom textilier så kan man ju ha bokhyllor om det finns plats - och MASSA böcker. 😍
Och utnyttja såklart den bästa värmekällan - stoppa ner Simon under täcket och myyys! 😍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#17 Smart, jo jag funderade på om min skulle kunna ha fläkt
Har ju en täljstenskamin
Bild från https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/taljstenskaminer
Den är inte riktigt som på bilden, istället för den lilla hyllan ovanpå eldningsstället är där en liten bakugn.
#18 Jo, fårskinn värmer nog, men jag tänkte som sagt sälja dem om det går.
Nu när jag har eldat som fan är det 19 grader i vardagsrummet, så det är lagom för mig. Men om jag sover en hel natt (8 timmar) är det kallt när jag vaknar…
Plåttak. Fick nytt feb/mars 2022. Superfint och bra.
#19 Kan inte begränsa, behöver ju sovrummet… är inge trevligt att klä på sig där om det är avstängt och svinkallt.
Haha får lägga tidningsmatta i sovrummet då…
Ja, Simon är bra varm faktiskt… han tycker jag är dum som vill att han ska ha tröja på sig inne hihi
FLÄKT!!!
inser efter en stunds gogglande att jag absolut kan köpa en kaminfläkt, nu bara det svåra… VILKEN?
Flera har apdåliga recensioner, även de som kostar för många hundralappar…
- Redigerat 2023-10-29 23:09 av Grodan
En bra sak att göra är att tejpa transparent plast för fönstren på insidan under vintertid. Det ger Extra isolering.
Använd maskeringstejp…
Mina fönster är bra, 3glas, drar inget. Behöver inte fönsterkuddar heller… däremot altandörren får jag linda in i kuddar lol
Nytt tak, 3-glasfönster, luftvärmepump som värmer upp källaren, det är svårt att förstå var kylan kryper in?
Undrar lite om det finns isolering på taket? Har du en taklucka så du kan klättra upp och titta? Om det är helt tomt där kan det behövas lite isolering, det är ju husets "mössa". Det går att spruta upp isolerull.
Kan det vara otätt vid bjälklaget mellan källare och bostadsdel? Det kan också släppa in en hel del kyla.
Om du hyr kan du väl be hyresvärden hyra en värmekamera för att hitta kallras.
Kylan kommer från källaren och från väggar. Värmer endast med täljstenskaminen, så inga element är på.
Taket är bra nu, finns isolering osv.
Tror problemet är isolering i väggarna… men jag har inte råd att åtgärda det. Kaminfläkten kommer om max 2v, får se om det blir bättre då.
Eg kan jag klara kyla, men min hund saknar underull (Dobermann), är valp och behöver ha varmt.
På samma ställe jag nämnde om fönstren (och även på mitt barndomshem) så hängde vi upp ett draperi på insidan av ytterdörren. Det hjälpte upp värmen ganska rejält.
På huset jag hade förut var det ett spånlager på 10 cm på vinden. DET är för lite. Är det dålig isolering på kallvinden läcker värmen ut. Finns isolering att spruta upp.
Nu är fläkten hemma, den började snurra direkt! 😀
och nu har den slutat…
flyttade på den och hjälpte den igång… nu snurrar den, i slowmotion… men den snurrar i a f.. där jag ställde den först var nog för varmt
- Redigerat 2023-11-09 14:51 av Grodan
Hur gammalt är huset (byggår) och hur stort är det i kvm (enplan + källare)?
Åldern på ett hus kan man ju ha olika åsikter om. Läste i en annan tråd där någon beskrev sitt hus att det var från "hedenhös" när det var byggt på 1970-talet. Vår fastighet är just byggd på 1970-talet så enl det inlägget bor jag i ett "hedenhöshus". :-)
Men som svar på din fråga - det finns värmepumpar för alla storlekar på hus. Allt ifrån kanske neråt 40 kvm hus/bostadsyta upp till troligen 1000 kvm. Samt naturligtvis både som rena luft/luft pumpar till luft/vatten att koppla på redan befintliga vattenelement till bergvärmepumpar som är betydligt dyrare.
Som sagt, vore bra att få reda på vilket år som huset är byggt samt hur mycket isolering som finns i golv, väggar och tak.
Att sätta i en värmepump i källaren bara för att få ut fukten är nog det ABSOLUT SÄMSTA MAN KAN GÖRA! Vad man gör att att höja temperaturen i källaren med tillhörande FUKT OCH MÖGEL! Vad man istället ska ställa dit är en avfuktare som AVFUKTAR LUFTEN! Avfuktaren avger iof sig värme men det allra viktigaste - luften avfuktas och vattnet kör man bara ner i ett golvavlopp.
CONTURA bygger bra spisar. Vi har själv en Contura med fläkt som hållit med i över 40 år! Satte du dit en Contura originalfläkt?
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#30 Jaha? Men det var inte Jag som satte in värmepumpen i källaren, det var förra ägarna. Och utan den hade nog huset varit värre än det är…
Det är allt jag svarar idag.