Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketttips
Läst 103 ggr
MonicaLagerquist
4

Citrontips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick tag på billiga citroner så vi pressade ut saften och frös in i istärningspåsar så nu kan man enkelt ta fram en msk citronsaft om man ska ha det i maten eller i en drink..

Jag fryser in grädde på samma sätt.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2022-05-06 08:15 av DesK
MonicaLagerquist
4

Ett annat citrontips är att köra citronen en pyttestund i micron innan man pressar den då får man ut mer av saften.

• Redigerat 2022-05-06 08:16 av DesK
MonicaLagerquist
4

Man kan även frysa skivad eller klyftad citron.Sen lägger man den frysta citronen i vattnet, då får man kallt citronvatten.

• Redigerat 2022-05-06 08:17 av DesK
DesK
2

Bra tips! Om man inte vill använda engångspåsar, så kan man frysa in pressad citron i istärningslåda.
Något som är mycket gott är att lägga in citroner i salt. Används som smakförhöjare i många rätter.

/Désirée

Carmarino
3

Eftersom jag inte använder så mycket citroner, brukade de hinna torka om jag köpte tre stycken när det var extrapris. (Har alltid planer på att baka eller laga något med citroner, men det blir inte alltid av.)

Senast jag gjorde det så testade jag att slå in de citroner som blev över i plastfolie (funkar säkert med bivaxfolie också) och snurra ändarna på folien så att den ligger tätt mot citronen. Sedan lade jag dem i lådan längst ner i kylen. Fortfarande efter flera veckor är de gula och fina, och har inte torkat alls.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2

#3: Undrar om du tänker på de i salt och olivolja? Det gjorde jag för ett par år sedan och det är jättegott.
Om citronerna är ekologiska kan man även riva skalet och frysa in, sen tar man fram efter behov.
Jag tillagar citron ihop med t ex fläsk och kyckling, i ugn eller gryta. De blir söta och milda.
Man kan skvätta i citronsaft i många rätter, fisk inte att förglömma. När jag var barn gjorde mamma citronfromage - en favoritefterrätt hos oss barn.
Tror hon gjorde en citronsufflé också, det kanske mina barn skulle gilla.
Vi kommer snart hem igen med flera kg nyplockade citroner, så det blir "citronfest".
Har lyckan att ha matkällare så de håller si länge där. På slutet lägger jag in några i kylen. Har inte behövt köpa citroner på många år.

Soligajag1
2

#0:

WOW !! Så fiffigt !! Tack för detta tips. Det ska jag verkligen prova en dag.

HH 🙂

Soligajag1
2

#1:

Precis !! Har funderat på det oxå flera ggr, tack för tipset!!!

HH 🙂

[Tismon]
2

Du har så många bra tips! Visste inte att man kunde frysa grädde, så mycket grädde jag hade kunnat spara 😌

DesK
2

#8 Grädde delar sig, när man fryser den, men den går att använda i matlagning ändå 😊 När vi hade båt frös vi mjölk och hade som kylklampar i kylboxen.

/Désirée

• Redigerat 2022-05-08 08:52 av DesK