Husmorstips iFokus

Husmorstips

Läst 72 ggr
millan21
0

Intorkade fläckar på trasmatta

En trasmatta som legat i förrådet i flera år hittade jag gamla intorkade fläckar på som är helt omöjliga att få bort. Jag har testat:

Diskmedel
Tvättmedel,
Bikarbonat,
Bakpulver och nu senast
Klorin men fläckarna är kvar.
Jag vågar inte tvätta hela mattan i maskin för det är en julmatta med skarpa röda fält på blandat med nästan helt vita fält och då är jag rädd att hela mattan blir rosa.
Men fläckarna är på de ljusa / nästan vita fälten på mattan. Så jag har gnuggat med olika medel just bara på fläckarna utan att blöta hela mattan.
Det ser ut som flera kaffefläckar utspridda, brun-gula fläckar eller kattpiss fast ingen katt finns här.
Har ni några tips?

millan21
0

Glömde säga att galltvål var det första jag testade

Maria
0

Kemtvätt kanske?

/Maria

millan21
0

#2 Kanske det.
Tänkte om det fanns några fler husmorstips som någon här kände till

Vixxen
2

Ättika eller Vanish?

hemul
1

Vad är det för fläckar? Är det nåt organiskt tycker jag Vanish funkar bra. Sprayen är bäst. Men det verkar funka bäst om man INTE tvättat grejen innan. Har helt löst upp fläckar av t.ex. intrampade blåbär o svarta vinbär på ljus trasmatta. Och faktiskt hunddiarré på en annan ljus trasmatta. Hade inte möjlighet att tvätta den på en gång (jättestor) och torkade bort olyckan med papper så gott det gick. Vanishspray fick resten att nästan helt försvinna, fr.a. försvann lukten så jag stod ut med att förvara den. Den svaga fläck som var kvar hade säkert försvunnit i tvätten - om jag kommit så långt.