Silverarmband
Lägg aluminiumfolie och bakpulver i en skål och häll på kokande vatten. Lägg i armbandet en stund så försvinner oxideringen. Många gånger är silver rodinerat så att det ska glänsa extra mycket, men då behöver man lämna in det till en guldsmed om det ska bli så fint.
#1 Ah tack. Hur mycket bakpulver ungefär?
/Maria
#2: Jag brukar använda samma metod för att rengöra mina silversmycken. Jag brukar ha antigen bakpulver eller bikarbonat och då går jag mer efter känsla än efter några mått. 😄 Men till ett armband skulle jag nog ta ett tesked förutsatt att du har väldigt lite vatten. Man ska ha bara så lite vatten så smyckena täcks.
Viktigt att lägga om folie runt hela insidan av kastrullen/skålen så att vattnet inte "smiter ut" genom folie.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#3 Tack mycket 🙂
/Maria
Jag har fortfarande inte gett bort eller gjort i ordning armbandet.
Däremot har jag hittat lite fler smycken från min ungdom i silver.
Två ringar har stenar av bergskristall. Kan man göra rent dem samtidigt eller måste man ta hänsyn till stenen?
/Maria
#5: Jag brukar rengöra alla mina smycken samtidigt. Vet inte hur just bergskristal reagerar men jag har haft smycken med äkta pärlor och diamanter och det har gått bra. Bikarbonat är skonsam (mot allt förutom smuts 😊) så det borde gå.
#6 Ah tack🙂
Pärlor hade jag inte vågat mig på. Har ett pärlhalsband och rådet från juvelerare var att enbart bära det. Pärlor mår tydligen bra av att vara i kontakt med huden.
/Maria
#5 #6 Vissa stenar mår inte bra av bikarbonat, men bergskristall borde inte vara några problem eftersom den är så pass hård. Vad gäller pärlor så stämmer det att de inte generellt sett behöver rengöras på grund av kontakt med hud, däremot kan hudkrämer och parfymer och dylikt vara skadligt för pärlor. Därför bör man torka av pärlorna med en ren, torr, mjuk trasa efter användning.
#8 Ja, absolut inga kemiska produkter.
/Maria
#8: Det kan vara bra att veta. Bara pärlor har jag inte gjort rent med bikarbonat, utan det var mer att jag var tvungen att doppa några av dem för att komma åt och rengöra silverdetaljer som finns på armbandet. 😊 Har det här armbandet från Thomas Sabo med berlocker så det var de detaljer som skulle göras rent.
- Redigerat 2023-08-01 19:39 av Loris M
Nu har jag fixat armbandet och ringen.
Jag la folie i en liten plåtskål. Strösslade på någon matsked bikarbonat och hällde på kokande vatten. Lät det hela svalna.
Smyckena är gnistrande, som nya🙂
/Maria
- Redigerat 2023-12-22 07:23 av Maria
Roligt att höra Maria! Nu blev jag påmind om att jag behöver fräscha upp mina silversmycken.
Jag hade också glömt det men kom på att det kunde bli en julklapp 🙂
/Maria